De magie van papier

In Londense metrostations staan sinds enige tijd korte-verhalen-automaten. Reizigers kunnen kiezen uit teksten van één, drie of vijf minuten. Verder is het verhaal een verrassing. 

Reizigers reageren enthousiast op de mooi afgedrukte velletjes papier. Heerlijk om even los te zijn van de telefoon. Dat is ook de reden dat in New York de verkoop van papieren boeken onder jongeren groeit. Je kunt ongestoord wegzinken in een verhaal, zonder elektronische pop-ups. Het is een parallel universum, zelfs als dat maar vijf minuten duurt. 

Bij de verhalenautomaat is alleen het eindresultaat analoog. Achter de schermen zit veel digitale techniek. De initiatiefnemer, de uitgever Short Edition, exploiteert een internetdienst waarbij 300.000 korteverhalenschrijvers zijn aangesloten. Tot voor kort waren die verhalen alleen op het scherm leesbaar, maar de beste en meest gewaardeerde verhalen komen nu ook uit de automaat rollen. Enkele bekende auteurs werden speciaal gecontracteerd voor de verhalenautomaten. Ook het Amerikaanse Wattpad, dat inmiddels een half miljard korte verhalen verzamelde, gaat de populairste verhalen als boek uitgeven.

Alleen het eindproduct is nog analoog

De magie van papier merkte ik zelf toen ik onlangs met een groep schrijvers in één week een boek maakte. Iedereen werkte fanatiek aan de verhalen, daarbij vooral gedreven door de belofte dat ze op de laatste dag het gedrukte boek in handen zouden houden. Achter die snelle productie gaat veel digitale techniek schuil. Het kan alleen dankzij automatisering van de vormgeving en het drukproces, waardoor de boeken in een paar uur kunnen worden gedrukt. Ik had tegelijk ook een e-book-versie gemaakt, maar niemand vroeg erom.