De patiënt centraal
Het bericht dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg de patiënt een grotere rol gaat geven bij inspecties kan nauwelijks als een verrassing komen. Het is helemaal in lijn met het ‘vuist op tafel-beleid’ van minister Edith Schippers waarover ik het afgelopen vrijdag had. De discussie over de kwaliteit van zorg verschuift steeds meer van procedures en processen naar uitkomsten: het gaat erom wat de patiënt ervan vindt.
In het Werkplan 2016 van de IGZ lezen we dat ze patiënten, familie en mantelzorgers bij inspectiebezoeken gaat inzetten als ervaringsdeskundigen. In een interview van september 2015 gaf inspecteur-generaal Ronnie van Diemen al aan dat ze in verpleeghuizen in dit verband een belangrijke rol weggelegd ziet voor de cliëntenraden. Ze zei hierbij: “Leden van de cliëntenraad nemen doorgaans geen blad voor de mond. Heel nuttig voor ons werk.” In dat geval ging het erom dat de Inspectie het een goede zaak vindt als de cliëntenraad is geïnformeerd over een inspectiebezoek en daarbij ook aan tafel zit.
Het standpunt dat de Inspectie nu uitdraagt, heeft betrekking op het volledige zorgveld en gaat bovendien een stap verder. De Inspectie geeft nu expliciet aan de ervaringen van de patiënt te laten meewegen in haar oordeel, door de communicatie tussen de zorgverlener en de zorgvrager onder de loep te nemen en te onderzoeken of de geboden zorg wel aansluit op de leefwereld en het perspectief van de patiënt. De zorgaanbieders worden dus echt getoetst op de vraag wat zij bedoelen met ‘de patiënt centraal’. Dat gaat boeiende inspectiebezoeken opleveren.
6 reacties
En de igz hoeft nooit naar het prijskaartje te kijken, wel zo makkelijk en vrijblijvend….
G K Mitrasing
18 januari 2016 / 08:22Een Inspectiebezoek vrijblijvend? Ik denk dat de bestuurders van zorginstellingen die een inspectie krijgen daar heel anders over denken.
Frank van Wijck
18 januari 2016 / 09:39Wat een wantrouwen. Het lijkt wel oorlog.
Vuist op tafel. Inspecties, controle instanties.
Suggereren dat voor zorgverleners de patient niet centraal staat.
Wat is er hier aan de hand??
Gaat het zo slecht?
Oh ja, nu zult u vast met het antwoord komen ” dat het altijd beter kan. Ja, we kunnen nog heel wat leren van elkaar” .
Hou toch op.
G.Scholten
18 januari 2016 / 09:58Het gaat niet om wantrouwen maar om een verschuiving van focus: van processen en procedures naar wat de patiënt of cliënt ervan vindt. Dan is het logisch die erbij te betrekken.
Frank van Wijck
18 januari 2016 / 10:08http://www.farmaactueel.nl/nieuws/21-01-2016/5094/wat-betekent-de-komst-van-het-eerste-noac-antidotum-voor-de-klinische-praktijk/#reageren
http://video.cvgk.nl/video_1591.html
Even zelf beluisteren om vast te stellen hoe deze medici en ziekenhuisapotheker de patiënt centraal stellen.
Krijgt iedere patiënt de zorg die mogelijk is of krijgt iedere patiënt de zorg die de medicus en het budget van het ziekenhuis hem toestaat?
In ieder geval krijgt de patiënt niet altijd te horen wat mogelijk is, wat er aan de hand is en waar hij de zorg wel kan krijgen.
De iPad in de spreekkamer zal mee moeten en de patiënt zal moeten doorvragen; zie het als een vorm van anamnese van de medicus zelf!
De IGZ weet bij welke ziekenhuizen alvast te beginnen met haar onderzoek.
ANH Jansen
21 januari 2016 / 15:51