Een goed gesprek met VvAA

Sinds een half jaar heeft VvAA weer een team met enthousiaste adviseurs voor het persoonlijk contact met leden. Onder de teamleden ook een aantal zorgprofessionals.  Huisarts Marten Berghuis is één van hen. “We zijn er in eerste instantie om leden te helpen.”

Tekst: Marjan Enzlin | Beeld: Nout Steenkamp

Sinds Marten Berghuis, na acht jaar werken als praktijkhoudend huisarts en een studie bedrijfskunde, via-via in de praktijkbedrijfsvoering rolde, neemt hij twee dagen per week waar in een huisartsenpraktijk in het oosten van het land én werkt hij drie dagen per week voor VvAA. Aanvankelijk voelde hij zich in het hoofdkantoor een beetje als Alice in Wonderland, maar inmiddels is hij aardig gewend in het enthousiaste team waarvan hij deel uitmaakt.

“Wij zijn, kort gezegd, verantwoordelijk voor het maken van de persoonlijke verbinding tussen de leden en VvAA”, vertelt Berghuis. “Wat zijn de behoeften van leden,  sluiten onze producten en diensten wel aan bij die behoeften, laten we ergens iets liggen of kunnen we ze nog ergens mee helpen?  Dat zijn de belangrijkste vragen die wij moeten beantwoorden vanuit de vrijblijvende gesprekken die we met leden voeren. Soms blijkt dat leden behoeften hebben waarvan ze zich nog niet bewust waren, soms blijkt dat ze VvAA eigenlijk alleen kennen via Arts en Auto en soms blijkt er geen aanvullende behoefte te zijn. Het gaat erom dat we als ledenorganisatie zo dicht mogelijk bij onze leden blijven en doen waar zij blij van worden. Dat we hier op kantoor geen producten en diensten bedenken waar geen behoefte aan is. Dat we voortdurend weten wat er speelt. Het resultaat daarvan kan zijn dat we iemand direct kunnen helpen, maar dat hoeft niet het resultaat te zijn. Wij zijn geen commercieel sales team. Wij zijn de schakel tussen de behoeften en vragen van leden en de oplossingen en antwoorden van VvAA.”

Wij zijn geen commercieel sales team, maar de schakel tussen behoeften en vragen van leden, en VvAA

Het valt Berghuis in de gesprekken op dat veel leden eigenlijk niet precies weten wat VvAA allemaal doet, al is de bekendheid van de organisatie groter,  sinds VvAA zich nadrukkelijk en faciliterend bezighoudt met beroepsoverstijgende thema’s zoals (Ont)Regel de Zorg. “Dat we behalve steun verlenen via onze producten en diensten, waar nodig ook de stem kunnen zijn van de verschillende beroepsbeoefenaren in de sector, begint bekend te worden”, vertelt hij.  “Ik merk in de gesprekken dat de rol die VvAA bij die thema’s oppakt, zeer gewaardeerd wordt. Dat is goed om te horen, want juist dat soort initiatieven onderscheiden ons als ledenorganisatie van andere bedrijven.”

Het team is begonnen met zelf contact zoeken met leden. Soms worden leden die zichzelf met een vraag bij VvAA melden ook door een collega doorverbonden met iemand van het team. De gesprekken vinden plaats bij leden thuis of op de praktijk. Alle mogelijke onderwerpen passeren de revue. Bijvoorbeeld de persoonlijke situatie als het gaat om de toekomst. Of zorgen over praktijkvoering, incidenten, tuchtzaken of echtscheiding. Van verzekeringen tot de VvAA MBA; alles kan aan de orde komen.

‘Omdat ik zelf huisarts ben, heb ik vaak al genoeg aan een half woord’

“Omdat ik zelf huisarts ben, heb ik vaak al genoeg aan een half woord”, zegt Berghuis. “En dat geldt ook voor mijn collega’s die óf zelf zorgprofessional zijn óf heel goed bekend met een bepaalde zorgprofessie. Zo heb ik bijvoorbeeld een collega die fysiotherapeut is en ook een collega die heel lang werkzaam was in tandartsenpraktijken. Dat ons team bestaat uit mensen die van de hoed en de rand weten en dat wij er niet zijn om direct iets te verkopen, is voor leden heel prettig, laten die ons geregeld weten. En omgekeerd is het voor ons fijn om uit de eerste hand te horen waar de behoeften liggen. Dat helpt VvAA de dienstverlening in de juiste richting aan te passen.”

U kunt het team bereiken via: 030-2474789 of via ledenservice@vvaa.nl.

Delen