Een leven lang aio

Hoe zorg ik ervoor dat ik het over vijf jaar nog steeds naar mijn zin heb in dit beroep? Over die vraag laten arts-wetenschapper Lodewijk Schmit Jongbloed en trainer/teamcoach Angèle van de Ven hun lezers nadenken in het out-of-the-box-boek HEEL de dokter. Via humor, beeld, quotes én korte teksten. Reflecteren is het toverwoord. Maar dan wel op onorthodoxe wijze.

Tekst: Marjan Enzlin

Hij studeerde genees- én bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, werkte voor zorgverzekeraars, bij het Erasmus Medisch Centrum (als OK-manager) en voor de Federatie van UMC’s. Zijn MBA-scriptie werd bekroond met de KPMG prijs en eind dit jaar verwacht hij te promoveren aan de Rijksuniversiteit Groningen op arbeidstevredenheid bij medici. Ergens vroeg in de jaren negentig werd hij ontslagen, daarna startte hij zijn eigen projectbureau. Lodewijk Schmit Jongbloed (59) is van vele markten thuis, communicatief sterk en zeer energiek, maar hij bleek niet geschikt om te managen. “Dat ontslag is het beste wat me kon overkomen”, roept hij enthousiast. Inmiddels werkt hij als consultant in de zorg, is hij opgeleid tot coach en mediator en begeleidt hij vakgroepen met problemen en zorgprofessionals die in de verschillende loopbaanfasen toe zijn aan een carrièreswitch.

05-2015p033Zij studeerde vanuit haar interesse voor ‘een leven lang leren’ bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Sinds 2000 werkt ze als onafhankelijk trainer en procesbegeleider bij haar eigen bureau. Specialisaties: kwaliteitsverbetering, effectieve communicatie, samenwerking en professioneel functioneren in de gezondheidszorg. Ze richt zich op individuen, teams of hele organisaties. Ze woont en werkt in Nederland en Griekenland en neemt dit jaar – alweer voor de zesde keer op rij – dokters mee naar de Griekse zon waar ze onder het motto ‘Zin in huisartsenzorg’ nascholing volgen die gericht is op persoonlijke, professionele ontwikkeling. Angèle van de Ven (45) combineert haar gedegen theoretische kennis over ‘leren’ met een goed ontwikkeld gevoel voor alles wat niet theoretisch onderbouwd is en is daarin – getuigen haar cursisten – succesvol. “Volwassenen leren anders dan kinderen; (verouderde) kennis, aannames en gedachten moeten soms opnieuw gekaderd of overboord gegooid worden, zodat er ruimte ontstaat voor iets nieuws.”

Lees verder (pdf).

05-2015p030-033b

Delen