Ford Fiesta

De nieuwe Ford Fiesta is ietsje groter dan de vorige en ‘meer auto’ en heeft alles in zich om opnieuw populair te worden.

Tekst: Bart van den Acker

 

De nieuwe Fiestageneratie borduurt voort op de vorige, hoewel het een vrijwel compleet nieuw ontwikkelde auto is. Hij líjkt zelfs sprekend op zijn voorganger.

Prijs vanaf € 15.745,- Bijtelling 22 procent

Het goede nieuws daarbij is dat hij nog net even beter rijdt dan de vorige, mede door de compleet nieuw ontwikkelde wielophanging. De vering is wat hard en afhankelijk van het wegdek dringt er meer of minder bandengeruis tot het interieur door. Daar staat tegenover dat de Fiesta bijzonder prettig stuurt en verder best comfortabel rijdt. Dat hoort bij een compacte gebruiksauto die nét iets hoger in de markt staat.
De fijne voorstoelen passen bij dat beeld.

De Fiesta is iets groter dan zijn voorganger, maar vreemd genoeg niet ruimer. Achterin is het zeker niet
de ruimste in deze klasse en datzelfde geldt voor de bagageruimte met 292 liter minimuminhoud, wat vergeleken met de concurrentie een normaal maatje is.

De noodstopremfunctie, in combinatie met voetgangerdetectie, die ook in het donker werkt, is uniek in dit formaat auto – voor zo lang het duurt. Dat systeem, en ook andere voorzieningen, ‘leent’ de Fiesta uit auto’s in hogere klassen. De ‘gevierendeelde’ boordcomputer herken ik uit de Focus: een prima ding. Het optionele B&O-audiosysteem is echt topklasse en verwacht je niet in zo’n compacte auto.

Het is niet de ruimste in zijn klasse

Het instrumentarium is overzichtelijk; diverse functies zijn te bedienen via een flinke ‘touchscreen’. De bediening van de airco zit een beetje buiten handbereik. De bediening van de cruise control biedt steeds de keuze tussen gewone en adaptieve cruise control. Het systeem voor volledig automatisch inparkeren is verder ontwikkeld, de Fiesta stopt hierbij ook automatisch wanneer nodig. Toch had ik een rare ervaring: de Fiesta zag een onder een zeil geparkeerde motorfiets niet en wilde echt dáár inparkeren.

Er is een nieuwe 1,1 liter basismotor (52 kW/70 pk of 63 kW/85 pk) voor de Fiesta ontwikkeld. Die is voorbehouden aan de uitvoering ‘Trend’. Ik reed een ‘Titanium’ met de 1,0-turbo (74 kW/100pk). Dat is een heerlijke motor, sterk en soepel genoeg voor deze klasse. Hij is gekoppeld aan een heel fijn schakelende zesbak (typisch Ford!) met een prettig werkende koppeling. Dat draagt allemaal bij aan het rijplezier dat je volop ervaart in deze nieuwe Fiesta. Ik reed met wisselend gebruik gemiddeld 1 op 17.

Het leveringsprogramma van de Fiesta wordt stapsgewijs verder uitgebreid, met sportieve ST- en ST-line-versies, een chique Vignale en volgend jaar de Active, die wat hoger op de wielen staat.

Conclusie: dat de nieuwe Fiesta zich opnieuw tussen de absolute toppers in de compacte klasse nestelt, ver-baast me niks. Daar zitten Fiesta’s van oudsher. Deze is weliswaar niet zo ruim maar rijdt erg fijn, heeft allerhande moderne voorzieningen en biedt een prima brandstofverbruik.

Delen