Ford Kuga
Je zou de komst van deze nieuwe Ford Kuga kunnen zien als een herstart. Met het vorige model was op zich niets mis, maar het sloeg commercieel gezien niet aan. Oorzaak: te duur door de fiscale gevolgen van een hoge CO2-uitstoot.
Tekst: Bart van den Acker
De benzineversie van de vorige Kuga was een 2,5 liter turbo met vierwielaandrijving; de testauto is een 1,6 turbo met alleen voorwielaandrijving. Niet alleen duikelt daardoor de uitstoot van 234 naar 154 g/km, de basisprijs van de Kuga ligt ook nog eens ruim tien mille lager. Het gevolg is dat de Kuga nu in een ander deel van de markt valt, met andere concurrenten en andere kopers.
Prijs vanaf € 32.465,- VvAA Lease vanaf € 596,19 Bijtelling 25%
De nieuwe Kuga lijkt als twee druppels water op zijn voorganger. Tot ze naast elkaar staan, dan blijkt de nieuwe iets langer en lager. Ook zijn er wat detailverschillen. Niettemin blijft het stoere uiterlijk een belangrijk verkoopargument voor de Kuga. De extra lengte komt vooral de bagageruimte ten goede, die nu 456 liter meet, wat nog steeds niet overdadig is voor deze klasse. Ford levert als optie een elektrisch bediende achterklep, die opent of sluit als je (met je handen vol spullen) je voet onder de achterbumper beweegt. Ik heb het eerder gezien, maar handig is het wel. Er is plek voor vier volwassenen, maar de ruimte op de achterbank is niet heel overtuigend. Wel is die bank gemakkelijk per deel (1/3 – 2/3) met één han-deling neer te klappen.
1 op 11,2 is best netjes voor een SUV van dit formaat
Eenmaal achter het stuur herken ik veel van de huidige Focus, zoals het instrumentarium en de stuurkolom. Zo kan de uitgebreide boordcomputer ook in de Kuga vier belangrijke waarden tegelijk weergeven en is de bediening voor de cruise control ergonomisch heel slim. Net als in veel andere Fords is het middelste deel van het dashboard erg druk met knopjes en onnodige vormgeving. De voorstoelen zitten prima, maar op de een of andere manier voelt het allemaal
wat krap voor een auto van dit formaat.
Onderhuids is er ook veel overeenkomst met de Focus, zoals een scherp weggedrag, met net iets te stugge vering en veel bandengeluid op ruw asfalt. De 1,6 liter motor is krachtig genoeg; de basisversie mag tot twee ton trekken. Mede door de zes versnellingen is de relatief kleine motor best stil op kruissnelheid.
De achilleshiel van dit soort SUV’s blijft echter het verbruik, maar Ford heeft er alles aan gedaan: cruise control, stop-startsysteem, zelfs een automatisch sluitende grille en natuurlijk die efficiënte motor. Ik reed in de testperiode 1 op 11,2 en dat is best netjes voor een SUV van dit formaat.
Conclusie: de Ford Kuga is opnieuw gedefinieerd, een middenklasse SUV die goed rijdt en veel kan, maar ook een zeer acceptabel verbruik scoort. Wie in deze klasse winkelt, dient de Kuga tenminste op de shortlist te zetten.