Ford Puma

Compacte SUV’s zijn erg geliefd, en dus kan een groot merk als Ford niet achterblijven.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Ford

Het is altijd te prijzen als een merk bewust iets ánders doet dan de concurrentie. Ford doet dat, door de Puma bijvoorbeeld uitsluitend te leveren met een mild-hybridsysteem, dus met een elektromotor die alleen assisteert maar de auto niet zelfstandig aandrijft. Normaal merk je daar niks van in het gebruik, maar bij de Puma is die elektromotor tevens dynamo én startmotor bij het stop-startsysteem. Vooral die laatste functie werkt bijzonder prettig. 

Prijs vanaf € 26.900,- Bijtelling 22 procent

Zo’n mild hybrid is dure techniek maar scheelt in CO2-uitstoot, en dat werkt in ons land door in een (lagere) prijs. De Puma is echter niet goedkoop, omdat Ford ervoor kiest uitsluitend twee dure basisuitvoeringen (Titanium en ST-Line) in de markt te zetten. Toch zijn ook in die twee versies zaken als adaptieve cruisecontrol, automatische airco, een navigatiesysteem of een achteruitrijcamera niet standaard, maar uitsluitend beschikbaar op de duurdere X-versie. 

Er bestaan twee specificaties van de 1,0 driecilinder motor (92 kW/125 pk, 114 kW/155 pk). Ik reed de sterkste van die twee, maar had niet het gevoel dat die 30 pk extra veel toevoegt. Ze beschikken wel allebei over een lekker schakelende zesbak. Onder het rijden roffelt de driecilinder er lustig op los: op kruissnelheid zou deze best wel wat stiller mogen zijn. 

 In theorie is een mild hybrid zuiniger, maar in normaal verkeer kwam ik uit op 1 op 17, wat niet spectaculair veel verschilt van concurrerende modellen zónder deze techniek.

Het is jammer dat het interieur niet opvallend ruim is

De Puma oogt stoer. Een slim detail zit in de vorm van de deuren, die onderaan óm de drempels heen grijpen. Hierdoor worden broekspijpen niet vuil, ongeacht regen, modder of wat ook (Saabs hadden vroeger ook iets dergelijks). Het is jammer dat het interieur niet opvallend ruim is. Hoge zit, goede stoelen, eenvoudige bediening, keurige afwerking, mooi helder dashboard, prima allemaal, maar waarom koop je een SUV? Juist, vanwege de verwachte extra ruimte.

Achter de achterbank brengt de Puma het er beter vanaf met een minimale bagageruimte van 456 liter. Daarbij is het handig dat de vloer op twee hoogtes kan worden gelegd, of onder een hoek van 45 graden kan blijven staan. Een ander onderscheidend detail is de ‘megabox’ op de plek onder de bagagevloer waar voorheen vaak een reservewiel zat. Ford heeft deze ruimte opgevuld met een rechthoekige kunststof doos (inhoud: 80 liter) voor bijvoorbeeld modderige laarzen. Thuis kan gewoon de tuinslang erop, want onderin zit een stop waardoor het vuile water zó kan weglopen. Simpel, maar slim. 

Conclusie: de Ford Puma onderscheidt zich dankzij zijn uiterlijk, afwijkende techniek en slimme details. De prijs is geen argument: er zijn enkel dure uitvoeringen. 

Delen