Ford S-Max
Vraag en aanbod in de klasse grote MPV’s zijn afgenomen. Ford neemt nog steeds een sterke positie in met twéé nieuwe modellen, de S-Max en de Galaxy.
Bart van den Acker
Onderhuids hebben de S-Max en de Galaxy enige verwantschap met elkaar. De Galaxy is langer, nog ruimer en een heuse zevenzitter. Een derde zitrij is voor de S-Max als optie beschikbaar. De testauto had die twee extra stoelen, maar die zijn alleen geschikt voor (kleine) kinderen, waarbij ook op de tweede zitrij inschikkelijkheid is vereist. Voor vijf volwassenen is de S-Max zo ruim als in deze klasse redelijkerwijs wenselijk is. De wat hogere zit hoort hierbij, maar is in de S-Max beslist niet té hoog.
Prijs vanaf € 37.560,- Bijtelling 25%
Uiteraard kan de S-Max beschikken over alle tegenwoordig beschikbare veiligheids- en comfortverhogende systemen. Kán, want het nodige is er alleen als optie. Dat geldt bijvoorbeeld voor Fords beroemde elektrisch verwarmde voorruit of de handsfree te bedienen achterklep, die overigens niet altijd perfect werkt. Heel goed gevonden is een dubbeluitgevoerde camera, die vanuit de grille 90 graden naar links én rechts kijkt, handig bij een smalle uitrit. De geluidwerende voorste zijruiten in tweelaags glas ken ik alleen uit héél dure auto’s. De S-Max heeft adaptieve cruise control en daarnaast een Intelligent Speed Assist. Die kan door de bestuurder op een maximumsnelheid worden ingesteld, maar hij kan zelf ook de snelheid van verkeersborden aflezen, waarbij de bestuurder vooraf nog een afwijking kan aangeven. Mooi gevonden. Datzelfde geldt voor de sensoren van de dodehoek-waarschuwing, die ook fungeren als parkeersensoren voor de zijkant van de auto, waardoor u bij indraaien nooit meer dat gemene kleine paaltje over het hoofd ziet.
Het stop-startsysteem verdient een compliment
Fords rijden traditioneel erg goed en de S-Max is daarop geen uitzondering. Het sportieve accent dat in het design is verwerkt, met name vergeleken met de Galaxy, is in het weggedrag niet herkenbaar. De S-Max is vrij fors en zwaar (vanaf zo’n 1640 kg) en dat is ook achter het stuur goed voelbaar. Niettemin: de S-Max is zeer comfortabel door fijne voorstoelen, een laag geluidsniveau en niet te vergeten een erg prettig afgestemd onderstel. De testauto heeft een 2,0 liter turbomotor (176 kW/ 240 pk). De kleinere motor (1,5 liter, 118 kW/160 pk) lijkt me wat ondermaats. De zestraps automaat is standaard bij de 2,0 liter motor en die twee werken heel verfijnd samen. Zelfs het stop-startsysteem verdient een compliment voor zijn alerte en soepele reacties. Formaat en gewicht zijn verantwoordelijk voor het gemiddelde verbruik rond 1 op 9. Het is verklaarbaar, maar naar huidige maatstaven wel aan de hoge kant.
Conclusie: grote MPV’s worden nu alleen nog gekocht door mensen die de ruimte écht nodig hebben. De S-Max is in dat geval zeker het overwegen waard. Ruimte biedt deze Ford voldoende, net als bijzonder fijne rijeigenschappen.