Geen eigen auto meer
De autowereld is in rep en roer. Behalve een chiptekort, waardoor de producties worden vertraagd, is ook de vraag naar nieuwe auto’s drastisch gedaald. Vooral inwoners van de grotere steden kopen geen auto meer, ze gebruiken er alleen eentje wanneer ze hem nodig hebben.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Shutterstock
Wie een eigen auto heeft, kan daarover beschikken wanneer nodig. Maar die auto staat bij de meesten maar liefst 90 procent van de tijd voor de deur. Stilstand kost geld. Vaste lasten als motorrijtuigenbelasting en verzekering gaan gewoon door. De jaarlijkse onderhoudsbeurt blijft ook gewoon bestaan, al dan niet met APK-keuring, al rijdt u maar een paar duizend kilometer per jaar. De grootste kostenpost hebben we dan nog niet eens benoemd: de afschrijving.
Al die autokosten komen te vervallen bij een deelauto. Naast in veel gevallen een klein bedrag per maand als abonnement, betaalt de gebruiker verder alleen per gereden kilometer, of per tijdseenheid, of een combinatie daarvan.
De redenen om voor een deelauto te kiezen, hangen af van persoonlijke omstandigheden en overwegingen. Een deelauto is in ieder geval goedkoper dan een eigen auto wanneer men jaarlijks weinig kilometers rijdt, omdat de vaste kosten dan relatief zwaar wegen.
Veel aanbod
Er bestaan heel veel varianten in het deelauto-aanbod. Zo zijn er grote, landelijke aanbieders met goed georganiseerde programma’s, die vaak ook in nauwe samenwerking met gemeentes gereserveerde parkeerplekken voor deelauto’s afspreken. Een deelauto is mooi, maar als je ‘m nodig hebt, wil je geen kilometers hoeven te lopen met de kans hem niet te vinden.
Er zijn ook bedrijven die zich toeleggen op deelauto’s in een bepaald gebied, bijvoorbeeld binnen een stad. Car2Go was destijds een pionier in Amsterdam, inmiddels is het opgegaan in Share Now. Greenwheels is een voorbeeld van een grote partij die al 25 jaar actief is. Dankzij de landelijke dekking nemen abonnees voor de lange afstand de trein en leggen een Greenwheels-auto vast voor het laatste stukje.
De laatste jaren is het aantal initiatieven enorm uitgebreid, ook kleinschalig, onder particulieren die als groep bewoners van een straat of wijk gezamenlijk één of twee deelauto’s gebruiken. Een mooie combinatie is SnappCar, waarbij de auto van een buurtbewoner die zich bij deze aanbieder heeft aangemeld, kan worden gehuurd.
Een slim initiatief om een eigen auto aan te bieden aan bijvoorbeeld vier vrienden is amigomobility.nl. In dat geval is het letterlijk een deelauto, met name qua kosten. Elke deelnemer krijgt een app op de telefoon, om zicht te hebben op de beschikbaarheid en de gemaakte kosten.
Dat er nog meer variaties zijn op het thema, bewijst Lynk & Co. Daar kunnen deelautogebruikers een maandelijks op te zeggen abonnement met een vast aantal kilometers afnemen. Wie dat wil, kan aangeven dat ook anderen van de auto gebruik kunnen maken (waarmee de kosten verlaagd worden), zonder dat dit ten koste gaat van het aantal vastgelegde kilometers. Via Lynk & Co kan iemand zich dus ook ‘alleen abonneren’ in de hoop dat er een Lynk-eigenaar in de buurt is wiens auto beschikbaar is.
Elektrisch
Een deelauto is stap één, stap twee kan de keuze zijn voor een elektrisch exemplaar. Momenteel is al iets meer dan 10 procent van alle deelauto’s in ons land volledig elektrisch (bron: CROW-KpVV). Dat aandeel groeit snel. De elektrische deelauto moet natuurlijk aan de laadpaal. In woonwijken heeft zo’n auto die steeds op dezelfde locatie terugkomt in de regel een ‘eigen’ laadpaal met parkeerplek. Auto’s die ‘free-floating’ zijn, kunnen door een gebruiker worden achtergelaten op een andere plek dan waar die is opgehaald, namelijk op gereserveerde plaatsen met laadpaal. Een complicatie hierbij is de benodigde oplaadtijd. Via een app is bij de grotere aanbieders precies te zien hoeveel lading een auto op enig moment heeft.
Vakantie
Vaak zijn deelauto’s compacte modellen. Dat is vooral omdat ze veelal voor in en rond de stad zijn, voor individuele gebruikers. Soms bestaat behoefte aan meer ruimte, bijvoorbeeld voor een weekendje weg of vakantie. Sommige aanbieders, zoals Greenwheels, bieden naast compacte modellen ook stationcars aan. Wie zo’n ruimere deelauto als optie overweegt voor een vakantie, moet zich realiseren dat het een kostbare zaak kan worden. U gaat niet alleen relatief veel kilometers rijden, maar zeker bij abonnementen waarin ook per tijdseenheid wordt betaald, lopen de kosten snel op. Wie voor vakantiedoeleinden een deelauto overweegt, kan het beste een auto huren.
Rekenvoorbeelden
Iedere aanbieder van deelauto’s hanteert andere tarieven, of zelfs een keuze in verschillende abonnementen. Op greenwheels.nl bestaan drie opties. Stel, u rijdt zo’n 5.000 km/jaar. Kies dan voor het abonnement ‘vaak’. We gaan vanwege veel stadsverkeer even uit van een gemiddelde snelheid van 30 km/u, wat direct van invloed is op de prijs per uur (5.000 km : 30 km/uur = ±170 uur). Dat kost € 25 per maand,
€ 3 per uur en € 0,24 per kilometer. Jaarlijks komt dat neer op: (12 x € 25 =) € 300 + (170 x € 3 =) € 510 + (5.000 x € 0,24 =) € 1.200 = € 2.010 totaal. Per kilometer is dat € 0,40. Het is natuurlijk enorm afhankelijk van de auto die door de deelauto wordt vervangen hoe voordelig dit is. Als alles wordt doorgerekend zijn er niet veel auto’s die uitkomen op deze kilometerkostprijs; de meeste zijn een stuk duurder. Ter vergelijking: in het Greenwheels-abonnement ‘soms’ komen we uit op € 0,74/km en in het abonnement ‘regelmatig’ op € 0,54/km. De verschillen zijn dus aanzienlijk. Zeker voor een startende automobilist is het erg lastig in te schatten hoeveel men per jaar gaat rijden.
Via snappcar.nl bepaalt de eigenaar van de auto de exacte condities. Midden in Den Haag vinden we een Renault ZOE (volledig elektrisch). Die kost € 35 per dag, met 100 vrije kilometers, daarboven wordt € 0,15 per km in rekening gebracht. Stel, onze 5.000 kilometers worden verdeeld over 25 dagen van het jaar. De ZOE van deze vriendelijke buurman kost je dan (25 x € 35 =) € 875 + (25 x 100 x € 0,15 =) € 375 = € 1.250 oftewel slechts € 0,25 per kilometer. Uiteraard valt deze berekening anders uit in een andere situatie en bij een andere aanbieder van de auto.
Een andere interessante partij is mywheels.nl. Feitelijk is dit geen normale deelauto, maar een vorm van verhuur. Deze aanbieder kent namelijk géén abonnement. De 2.200 beschikbare auto’s staan verdeeld over het land, in de wat grotere steden, maar in veel plaatsen is slechts één auto beschikbaar. Met een keuze uit drie soorten auto’s is de kans groot dat in een plaats als Veenendaal niet precies de gewenste auto staat, maar in Amsterdam staan er ruim vijfhonderd. Een Renault ZOE (ter vergelijking) kost € 3,50 per uur (max. € 35 per dag) en € 0,30 per kilometer.
Als we dezelfde berekening volgen als in het vorige voorbeeld, komt dit op € 35 + (200 x € 0,30 =) € 60 = € 95 per dag voor een rit van 200 km, ofwel € 0,475 per kilometer. Dit systeem is duidelijk alleen interessant voor kortere en weinig voorkomende ritten.