Handleiding ‘corona-occasion’ kopen

Grote vraag naar ‘jong en gebruikt’

De verkoop van gebruikte auto’s breekt – onder meer door de COVID-19-pandemie – alle records. Vooral de vraag naar jonge occasions is sterk gestegen, maar het aanbod houdt, mede door aanvoer vanuit het buitenland, daarmee gelijke tred. Autojournalist Bart van den Acker doet uit de doeken hoe u het kaf van het koren scheidt.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Shutterstock

Het is een begrip in de autowereld sinds maart 2020: de ‘corona-occasion’. Toch is de vraag naar occasions niet iets van de afgelopen twaalf maanden; al een aantal jaar tekent zich een stijging af, vooral in de vraag naar jonge en daarmee duurdere gebruikte auto’s. 2020 was een recordjaar, met meer dan twee miljoen verkochte occasions (bron: BOVAG). Tegelijk staat de verkoop van nieuwe auto’s onder druk, mede omdat steeds meer particuliere kopers liever een jonggebruikte dan een nieuwe auto kopen. Het zijn allemaal factoren die bijdragen aan een tekort aan jonge occasions. En dus worden die in enorme aantallen uit andere landen geïmporteerd. In de afgelopen vier jaar lag de import van occasions steeds boven de 200.000 auto’s (bron: RDC/BOVAG). Een belangrijk deel van al die import-auto’s komt uit Duitsland. Daarbij gaat het vaak ook om Duitse merken. 

Grote dealerconcerns hebben intussen vaak ‘mannetjes’ om in allerhande landen te jagen naar geschikte occasions. Die zoeken hun heil vaak verder weg: Oostenrijk, Tsjechië, de Balkanlanden. Vaak betreft het auto’s die bij dealers zijn ingeruild, maar het gaat ook regelmatig om partijen van tientallen exemplaren ineens. Dat zijn bijvoorbeeld voormalige huurauto’s die na een jaar en de nodige kilometers terugkomen bij de grote dealers of importeurs van de betreffende merken. Dat soort auto’s komt vaak uit toeristische gebieden als Spanje, Griekenland, Zuid-Italië of zelfs de Canarische eilanden.

Kilometerfraude

Op zich is er geen enorm bezwaar tegen dat soort auto’s. Ze zijn jong, hebben niet al te veel kilometers gereden en als ze worden aangeboden door de dealers van de betreffende merken, geeft dat een hoop zekerheid. Zo’n dealer gaat immers geen risico lopen met auto’s waarin hij-

zelf niet het volste vertrouwen heeft. Zeker als die auto’s amper een jaar oud zijn, zal de onderhoudshistorie duidelijk zijn, vaak geldt de fabrieksgarantie nog enige tijd en anders geeft de dealer er zelf garantie op, in het kader van de ‘occasionlabels’ die veel merken hanteren. 

Het wordt iets minder vertrouwd als het gaat om auto’s die door autobedrijven individueel worden geïmporteerd – en dan hebben we het meestal niet over merkdealers. Daarmee hoeft niks mis te zijn, maar helaas bewijst de praktijk soms het tegendeel. Een belangrijk gegeven is dat in Duitsland, maar ook in andere landen, geen systeem bestaat waarin centraal de kilometerstanden van individuele auto’s worden bijgehouden. In Nederland hebben we hiervoor het NAP-systeem; en tellerstanden terugdraaien is bij ons verboden. Als dat is gebeurd voordat de auto in ons land arriveert, valt dat niet te achterhalen. Het wil ook niet zeggen dat de Nederlandse aanbieder op de hoogte is van deze malversatie, feitelijk is hij ook slachtoffer. 

Zo’n individueel geïmporteerde occasion krijgt uiteraard ook een nieuw kenteken, dat vaak pas wordt afgegeven als de auto daadwerkelijk wordt verkocht. Logisch: als de aanbieder de auto niet verkoopt binnen de termijn die hij in gedachten heeft, dan kan die auto weer terug naar het land van herkomst. Bij dit soort auto’s is het goed dat u als koper iets dieper in de materie duikt. Is de kilometrage geloofwaardig? Hoe vaak moet zo’n auto een onderhoudsbeurt hebben gehad en is dat ook aantoonbaar gebeurd? Is het onderhoudsboekje correct ingevuld, zijn er bijvoorbeeld garagerekeningen die een en ander kunnen staven? Buitenkansjes bestaan natuurlijk, maar wanneer de onderhoudsgeschiedenis veel vragen op-

roept, is ‘niet aan beginnen’ het beste advies. Gelukkig zijn dit soort malafide praktijken uitzonderingen. 

Oriëntatie

Er zijn nogal wat internetsites waarop occasions worden aangeboden. Op gaspedaal.nl is het aanbod van een groot aantal van die sites gecombineerd. U kunt hier heel simpel kiezen op merk, type, prijs enzovoort en de straal aangeven waarbinnen u wilt zoeken. Ook anwb.nl/auto staat vol nuttige informatie. Zoek op ‘koerslijst’ voor een realistische prijs voor een individuele auto. Op deze site staan in een vast stramien meer dan 500 occasiontests van de meest uiteenlopende merken en types auto’s en hun sterke en zwakke punten.

Alternatieven

De prijs die een occasion moet opbrengen, hangt niet alleen af van bouwjaar, kilometerstand en conditie van de auto; ook vraag en aanbod bepalen in hoge mate de vraagprijs. Vandaar de tip: verbreed uw blikveld. Een Suzuki Swift, Hyundai i30, Nissan Qashqai, Mazda CX5 of Toyota Auris – om er enkele te noemen – zijn in verschillende klassen uitstekende alternatieven voor bijvoorbeeld de immer populaire Volkswagen Polo of Golf, Volvo V40, Peugeots 208 en 308 en de Renaults Clio en Mégane. Inderdaad, de alternatieven zijn allemaal Aziatisch. Hun hoge kwaliteitsniveau minimaliseert de kans op onverwachte kosten. Zeker wanneer u wat meer kilometers gaat maken, is het ook verstandig niet naar de meest compacte modellen te kijken, maar juist een klasse of wat hoger. Zóveel duurder rijden die auto’s helemaal niet en ze bieden al gauw veel meer ruimte en comfort. 

Een occasion kopen van een particulier is niet verstandig zonder heel veel kennis van auto’s en techniek. Zoek het liefst bij een (BOVAG) garage in de buurt, zéker als het gaat om een auto waarop ook een serieuze garantie wordt gegeven. Als er dan iets is met de auto, dan hoeft u er geen dag heen-en-weer rijden voor uit te trekken om onder garantie dat rammeltje te laten verhelpen. 

De verplichte APK-keuring (bij auto’s vanaf vier jaar oud) is in principe een veiligheidskeuring en slechts een momentopname. Een auto met bijna versleten remblokken remt voor de APK nog steeds voldoende, maar er moeten op korte termijn wel nieuwe blokken in. Uiteraard is het wel fijn als er bij aflevering een nieuwe APK op de auto zit en deze alvast zijn grote onderhoudsbeurt heeft gehad. 

De wens om te kiezen voor een elektrische auto is zeer begrijpelijk. Het aanbod elektrische occasions groeit gestaag. Dat zijn vooral auto’s die vijf jaar zakelijk zijn gereden op basis van de dan geldende lage bijtelling. Wie zo’n auto heeft, rijdt ermee door tot dat voordeel niet meer van kracht is. Daardoor zijn jongere exemplaren lastig te vinden, behalve als – opnieuw – importauto. Onder meer de Renault ZOE en de Nissan Leaf zien we op die manier wel in het land verschijnen. Het zijn er nog niet veel, maar het gebeurt wel. In principe geldt hiervoor hetzelfde als voor occasions met een verbrandingsmotor. Een elektrische auto heeft veel minder onderhoud nodig, maar controle of die wel heeft plaatsgevonden, is zinvol. Als zo’n ‘elektrische importauto’ wordt aangeboden door een dealer of een ander gerenommeerd 

bedrijf, zijn de risico’s zeer overzichtelijk. Voordat u een dergelijke aankoop doet, is het wel verstandig om te kijken of u in de eigen omgeving voldoende oplaadmogelijkheden heeft. Wie een eigen oprit of garage heeft, kan natuurlijk overwegen een oplaadbox te laten plaatsen, maar ook dat vraagt wel even voorstudie.

Delen