Hyundai i20

De i20, een wat ondergewaardeerd model, is geactualiseerd. De nieuwste generatie spreekt trouwe klanten ongetwijfeld aan.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Hyundai

Het zijn vooral een nieuw ontworpen voor- en achterkant die de i20 onderscheiden van zijn voorganger. Onderhuids is er meer veranderd. Zo heeft Hyundai het complete motorenprogramma terzijde geschoven en vervangen door één nieuwe motor voor de hele i20-serie. Dat is een 1,0 liter driecilinder met 74 kW/100 pk, die – uiteraard – voldoet aan de strengste actuele emissie-eisen.

Prijs vanaf €16.495,- Bijtelling 22 procent

Deze op het eerste gezicht heel bescheiden motorisering is in de praktijk méér dan sterk genoeg voor het gros van alle kopers. De enige opmerking die ik hierbij kan maken, is dat de trekkracht bij lage toerentallen heel bescheiden is. Voor langzaam rijden verdient het de voorkeur de eerste versnelling te kiezen om de motor niet te smoren. De koppeling is wat ‘bokkig’, ik moet er echt even aan wennen voordat ik vanuit stilstand schokvrij weg kan rijden. Wie strikt de schakel- adviezen op het dashboard volgt, pleegt een langzame motormoord; want daarmee rijdt hij steeds onder z’n toeren; daar kan geen enkele motor tegen. Een beetje doortrekken gaat veel beter.

Ik kwam met de handgeschakelde i20 (er is ook een gloednieuw ontwikkelde zeventraps automaat) met véél stadsverkeer aan een verbruik van ruim 1 op 15. Dat is niet spectaculair voor deze klasse, maar ook niet slecht. Op kruissnelheid is de driecilinder mooi stil.

Eén motor voor de hele serie

Hét sterke punt van de i20 was zijn ruime interieur. Dat is nog steeds het geval. Vier volwassenen kunnen hier heel behoorlijk zitten. De achterbank is wat vlak, voorin staan twee prima stoelen met volop verstelmogelijkheden. Destijds was de bagageruimte een van de grootste in deze klasse (326 liter), maar de concurrentie heeft niet stilgezeten: de i20 zit nu ergens in de middenmoot.

Het keurig afgewerkte interieur etaleert de degelijkheid waarvoor Hyundai staat. Nieuw is het beeldscherm met onder meer een prima navigatiesysteem (optie). Er zijn ook de nodige aanvullende veiligheidsvoorzieningen, maar die zijn niet standaard als één pakket beschikbaar. De rijstrooksignalering is de meest irritante die ik in tijden heb meegemaakt: hij geeft veel onnodige waarschuwingen. De veranderingen bij de facelift betreffen ook het onderstel. Mooi, want hierdoor stuurt de i20 fijner en nauwkeuriger dan voorheen en ook het rijcomfort is prettig, niet te hard, precies goed. Over ‘goed’ gesproken: Hyundai levert alle modellen nog steeds met vijf jaar onbeperkte garantie die in de praktijk hoogst zelden nodig is.

Conclusie: de klasse waarin de i20 valt, is de belangrijkste van de Nederlandse autoverkoop. Hopelijk gaan meer kopers beseffen dat deze Zuid-Koreaan veel Europeanen op z’n minst evenaart. Hij verdient het.