Hyundai Ioniq

De compleet nieuwe Ioniq van Hyundai biedt keuze uit volledig elektrisch aangedreven, hybride óf plug-in hybride.

Tekst: Bart van den Acker

 

Dankzij zijn gestroomlijnde voorkomen oogt de Ioniq flink afwijkend van de meeste moderne auto’s. De Ioniq is een knap ontwerpstaaltje van Hyundai, omdat van meet af aan rekening is gehouden met drie aandrijfconcepten.

111668-01Prijs: vanaf € 21.995,- Bijtelling: 21 procent (in 2017: 22 procent)

 

Ik reed de full-hybrid, simpel gezegd een Prius-achtige (al valt die in een andere prijsklasse). De volledig elektrische Ioniq is er nog dit jaar. Met zijn 4 procent bijtelling kan die ook wat kopers trekken, maar de full-hybrid wordt vast een bestseller. De plug-in hybride komt in de loop van 2017, maar is door een wijziging in de fiscale regels momenteel minder interessant.

Voor de aandrijving kiest Hyundai de al bekende 1,6 liter GDI-benzinemotor en een flinke elektromotor, die gezamenlijk een vermogen van 103 kW/141 pk leveren. Die motoren zijn samen gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie. Ingewikkelde techniek die gelukkig zichzelf regelt. Het bedieningsgemak is juist een sterk punt, mede dankzij die automaat.

De elektromotor neemt de aandrijving over als de benzinemotor niet efficiënt is, met een heel zuinig verbruik als resultaat. Ik reed met vrij veel snelweg 1 op 19. Juist in stadsverkeer en in de file geldt het voordeel van hybride-techniek het sterkst en het werkelijke verbruik is dus nog sterker afhankelijk van de wijze van gebruik dan bij niet-hybride auto’s. Overigens suggereerde de boordcomputer in de Ioniq een aanzienlijk lager verbruik dan werkelijk het geval was (zelfs 1:23).

Het bedieningsgemak is een sterk punt

De tweedelige achterruit heeft voor het zicht naar achteren geen nadelige consequenties, maar deelt het beeld in de binnenspiegel in tweeën, wat wel snel went. De bagageruimte is met 550 liter lekker ruim. De zogenaamde ‘tildrempel’ is wel hoog, wat met zware bagage niet echt handig is. De aflopende daklijn betekent dat volwassen passagiers vrij diep moeten doorbuigen als ze achter instappen, maar als ze eenmaal zitten, hebben ze er wel genoeg ruimte. De voorstoelen vond ik wat vlak, zowel de zitting als de rugleuning. Het dashboard ziet er vol uit vanwege de vele knoppen en schakelaars, maar de bediening is op zich wel logisch.

Standaard is elke Ioniq voorzien van moderne assistentie-systemen, zoals adaptieve cruise control, dode hoek-waarschuwing en rijstrookcorrectie. Het is jammer dat die systemen de verfijning missen die we van sommige (duurdere) merken kennen, waardoor ze irritatie opwekken en de neiging groot is ze uit te schakelen. De besturing is nogal gevoelloos en de richtingsstabiliteit niet optimaal. Het totale comfortniveau is niettemin best hoog, mede door het zeer lage geluidsniveau.

Conclusie: de Ioniq is een auto met een verfrissend ‘andere look’. Daarnaast biedt hij een laag verbruik en hoog kwaliteitsniveau. Dat laatste wordt onderstreept door vijf jaar volledige garantie zonder kilometerbeperking.