Jaguar i-Pace
Als eerste van de ‘premium’-automerken komt Jaguar met een volledig elektrisch, op zichzelf staand model.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Jaguar
Elektrisch rijden wordt weliswaar bevorderd door 4 procent bijtelling voor privégebruik, maar voor auto’s die na 1-1-2019 worden ingezet, geldt dat alleen voor de eerste € 50.000,-. Voor het bedrag daarboven geldt een bijtelling van 22 procent.
Prijs vanaf € 80.330,- Bijtelling 4 procent (na 01-01-2019: 4 procent tot € 50.000,-, daarboven 22 procent)
Jaguar introduceert de i-Pace enkele maanden voordat deze verandering ingaat, met als gevolg een run op dit model. Het is een prachtige, volledig elektrische cross-over die geen overeenkomst kent met bestaande modellen, maar wel een herkenbaar Jaguar-uiterlijk heeft. Ik krijg tijdens mijn ritten met de i-Pace wisselende reacties op de testauto. Door zijn formaat en onderscheidende vormgeving ontgaat hij niemand. Typisch Jaguar is de prominente, zwarte, rechthoekige grille met ronde hoeken, al heeft die in een elektrische auto geen functie, want er zit geen radiateur achter.
De i-Pace is een stoere, forse auto, met een lengte van 468 cm en een breedte van ruim 2 meter. Zeker gezien die maten is de binnenruimte minder indrukwekkend. Vier volwassenen passen er prima in, maar ruim is anders. Door de aflopende daklijn kijken passagiers achterin tegen de randen van het dak aan.
Het interieur is verzorgd en tegelijkertijd vrij futuristisch met in totaal drie beeldschermen. Alles werkt naar behoren, al is de bediening van de navigatie omslachtig. De voorstoelen zijn bijzonder fijn en in elke richting verstelbaar. De bagageruimte van 656 liter is dik in orde, maar voorin, onder de ‘motorkap’, zit alleen een vak waarin net de laadkabels passen. Nog even over die achterkant: de dode hoek is enorm en het uitzicht via de binnenspiegel heel beperkt.
De wegligging is subliem
Een Jaguar blinkt uit in rijkwaliteiten en dat moet vooral zo blijven – óók bij elektrische modellen. Dat is gelukt. De i-Pace heeft twee elektromotoren: één tussen de voorwielen en één achterin, hij heeft dus altijd vierwielaandrijving. Samen leveren die motoren 294 kW/400 pk, wat zelfs bij een rijklaar gewicht van ruim 2100 kg méér dan voldoende is. Ja, hij kán bloedsnel accelereren, maar het riante vermogen en de naadloze souplesse zorgen er vooral voor dat je heerlijk soepel en comfortabel kunt rijden. Ik heb de verschillende afstemmingen geprobeerd en in ‘Comfort’ vond ik hem het fijnst rijden. De i-Pace stuurt mooi precies en heeft een sublieme wegligging en richtingsstabiliteit. Onder het rijden is de i-Pace heerlijk stil.
Het batterijpakket heeft een capaciteit van liefst 90 kWh. Theoretisch (WLTP) bedraagt de actieradius 480 kilometer. Het verbruik varieerde in de testperiode tussen 25 en 33 kWh/100 km. Daarmee ligt het realistische bereik tussen de 275 en 360 kilometer.
Conclusie: de i-Pace is nu al een schot in de roos. Hij combineert alle goede aspecten van volledig elektrisch rijden met de uitstekende rijeigenschappen en prestaties die je van een Jaguar verwacht, in een heel aansprekende vormgeving. Daarmee is dit de eerste volwaardige concurrent voor Tesla.