Kia Carens

Zowel de vraag naar, als het aanbod van middenklasse MPV-’s leek een tijdlang gestabiliseerd. Ooit was het ‘mode’, nu worden ze alleen nog gekocht door wie écht ruimte nodig heeft. Deze stabiele marktverhoudingen worden verstoord door de Carens. 

Tekst: Bart van den Acker

Sinds enkele jaren waait er binnen het Zuid-Koreaanse Kia een frisse wind, die wordt aangejaagd door de gelauwerde Duitse ontwerper Peter Schreyer. Hoewel een MPV in essentie een – weliswaar gestroomlijnde – grote doos op wielen is, is de Kia Carens zowaar fraai en zelfs een beetje stoer gelijnd. Naast zijn zeer succesvolle concurrenten mag de Carens dus beslist gezien worden.

09-2013p062Prijs vanaf € 23.995,-  VvAA Lease vanaf € 496,90  Bijtelling 25%

De kracht van de Carens zit ’m niet in één of twee eigenschappen, het is de hele ‘package’. Om te beginnen is de Kia er uitsluitend als zevenzitter, terwijl daar bij andere merken flinke meerprijzen voor gelden. Zeker als je die doorrekent, blijkt dat de verschillende uitvoeringen van de Carens scherp zijn geprijsd. Tel daarbij op dat de basisversie al allesbehalve ‘kaal’ is, met standaard onder meer airco en cruise control. Zakelijke rijders moeten zich niet blind staren op de 25 procent bijtelling; de netto bijtelling per maand komt uit op € 210,-.

De Carens is in ruimte vergelijkbaar met zijn tegenhangers. De achterste twee stoelen mogen dan uitsluitend geschikt zijn voor kinderen, ze zijn wel in een handomdraai op of neer te klappen. Voor de rolhoes over de bagageruimte is in de bodem een prachtige opbergruimte beschikbaar. Niet uniek, wel handig. Op de middelste zitrij is volop ruimte. De drie afzonderlijke stoelen zijn wat vlak, de twee buitenste zijn voorzien van Isofixbevestigingen voor kinderzitjes, en aan de voorstoelen zitten klaptafeltjes. Voorin zit je prima, hoger dan in een hatchback, maar ook niet té hoog. Mede daardoor voelt de Carens niet aan als een ‘busje’.

e basisversie is al allesbehalve ‘kaal’

Technisch is het nieuwe model verwant aan de vorig jaar uitgebrachte Cee’d. De afstemming van het onderstel is stevig, maar voldoende comfortabel. Het grootste minpunt is opnieuw de gevoelloze besturing. De elektrische stuurbekrachtiging kent drie standen, maar ik vind ze geen van drieën fijn; ‘Comfort’ is volledig doods, ‘Sport’ is te zwaar voor stadsverkeer en ook ‘Normal’ rijdt niet prettig. De Carens is gevoelig voor stevige zijwind en door de iets hogere zit voel je dat sterker dan prettig is.

De 1,6 liter motor is mooi soepel en stil en voor het gros van de gezinnen sterk genoeg. De zesversnellingsbak laat zich mooi nauwkeurig bedienen. Ik reed gemiddeld tussen 1 op 13 en 1 op 14, wat gezien formaat en gewicht echt heel netjes is.

Conclusie: Kia moet in deze klasse elke klant veroveren op de gevestigde concurrenten. Een beter wapen dan deze Carens is daarvoor nauwelijks denkbaar. Wie in deze klasse ‘winkelt’, dient de Carens ten minste serieus te bekijken.