Kia Sorento

Enkele jaren geleden was een SUV nog een statussymbool. Nu worden grotere SUV’s, zoals de nieuwe Kia Sorento, alleen nog gekocht door mensen die zo’n auto ook werkelijk nodig hebben.

Tekst: Bart van den Acker

 

Kia heeft weliswaar in kleine kring een sterke reputatie maar speelt in de SUV-markt een beperkte rol. De nieuwe Sorento moet daar verandering in brengen en lijkt daarvoor ook zeer geschikt.

05-2015p080Prijs vanaf €  48.995,-  VvAA Lease vanaf € 980,70  Bijtelling -25%

Deze nieuweling zet een flinke stap vooruit ten opzichte van zijn gelijknamige voorganger. Hij is iets langer, breder én lager. De Sorento is er uitsluitend als zevenpersoons. De achterste zitplaatsen zijn niet alleen geschikt voor de allerkleinsten; ook een volwassene kan er redelijk goed uit de voeten. Instappen naar die achterste zitrij kan alleen via de rechterkant. Dat is misschien wat lastig, maar ook veilig omdat het in rechtsrijdende landen ook de ‘stoepkant’ is. Die achterste zitplaatsen zijn trouwens gemakkelijk neer te klappen en dan is er ruim 600 liter bagageruimte voor handen.

Heel handig is de automatisch openende achterklep: als je met je handen vol en de sleutel in je zak drie seconden achter de Sorento staat, gaat die klep vanzelf open en kun je je spullen inladen. Op de middelste zitrij is ruimte genoeg voor twee volwassenen of drie snelgroeiende tieners.

Handig is de automatisch openende achterklep

Voorin zit de Sorento hoog,  wat je vaak ziet bij dit type auto, en het comfortniveau is behoorlijk; de afwerking van het geheel is fraai. In dit model past Kia voor het eerst moderne technieken toe zoals adaptieve cruise control, automatisch inparkeren, dode hoek-waarschuwing en automatisch stoppen in stadsverkeer, ook voor kruisend verkeer. Een achteruitrijcamera is altijd handig. Mijn testauto had er ook eentje aan de voorkant, om heel precies te kunnen inparkeren.

Het is opvallend dat de Sorento uitsluitend geleverd wordt met een 2,2 liter dieselmotor die voor normaal gebruik sterk genoeg is. Verder heeft alléén de basisversie een handgeschakelde transmissie en alléén de topversie vierwielaandrijving. Ik moet toegeven dat de zestraps automaat van mijn testauto voorbeeldig zijn werk deed, maar het is wel jammer dat er geen keuzemogelijkheid is.

In deze categorie auto’s is het trekgewicht belangrijk. De versies met automaat mogen twee ton aan de trekhaak hebben, die ene handgeschakelde zelfs 2500 kg. Een paardentrailer, boottrailer of een joekel van een caravan aan de haak is dus geen enkel probleem.

Op de weg voelt de Sorento aan als een grote en zware auto. Dat ís het ook, maar het geluidsniveau en veercomfort zijn heel aangenaam. Ondanks het forse gewicht (1853 kg met 4WD) en de forse luchtweerstand reed ik ruim 1 op 11, een heel acceptabel verbruik.

Conclusie: de nieuwe Sorento heeft voldoende in huis om zich met elke concurrent te meten. Zeven jaar fabrieksgarantie en een goed prijs-niveau helpen ook.