Krantenkoppen

Frank van Wijck
Frank van Wijck is medisch journalist en houdt als freelancer op maandag, woensdag en vrijdag een weblog bij op de website van Arts en Auto. Lees alle artikelen van Frank van Wijck

De Nederlandse Zorgautoriteit heeft in theorie gelijk met haar stelling dat zorgaanbieders en zorgverzekeraars hun conflicten buiten de media om moeten uitvechten. ‘Door de media op te zoeken, komen mensen onnodig in aanraking met berichten over de zorginkoop’, stelt de toezichthouder. De directe aanleiding is de discussie tussen BrabantZorg en zorgverzekeraar VGZ over de wijkverpleging. Maar het probleem doet zich ieder jaar voor, en niet alleen met betrekking tot de wijkverpleging.

Denk bijvoorbeeld aan het TweeSteden Ziekenhuis, dat december 2011 liet weten bepaalde patiënten niet meer te kunnen behandelen omdat het budget op was, of aan het Radboudumc, dat twee jaar later met een soortgelijke boodschap kwam. Doorgaans zijn zulke berichten een storm in een glas water, omdat het alleen om niet-spoedeisende zorg gaat en het probleem op de eerstvolgende 1 januari weer opgelost is. De casus van Nij Smellinghe eind vorig jaar laat echter zien dat de pers opzoeken in sommige gevallen zorgverzekeraars onder druk kan zetten om overstag te gaan.

Langetermijnnieuws levert zelden chocoladeletters op

De machtsverhoudingen zijn in dit opzicht een punt om rekening mee te houden. Een zorgaanbieder die zich tekortgedaan voelt, krijgt snel de populaire pers aan haar zijde. De krantenkop – liefst in chocoladeletters – laat zich raden: ‘De patiënt is de dupe’. De zorgverzekeraar zit dan in het defensief en moet uitleggen waarom het ook juist in het voordeel van de patiënt is om eisen aan de zorgcontractering te stellen. Dat voordeel heeft veelal betrekking op de langere termijn: de zorg betaalbaar houden en een kwaliteitsimpuls geven. Maar langetermijnnieuws levert zelden chocoladeletters op. Misschien zou het dus – juist voor de duidelijkheid over de doelstellingen van zorginkoop voor de lange termijn – niet zo gek zijn om het hele inkoopproces wél uitgebreid in de media te brengen. Maar dan genuanceerd.

5 Reacties Reageer zelf

  1. Cock de Graaf
    Geplaatst op 7 juni 2017 om 17:51 | Permalink

    In principe geen verkeerde conclusie, maar de zorg betaalbaar houden op langere termijn vergt naar mijn mening een grondige renovatie van ons zorgstelsel. Nu zitten er nog te veel weeffouten in, zoals niet alleen een natura stelsel maar ook een restitutie stelsel tegen veel te lage premies. Dat betekent dat mensen met een naturapolis feitelijk mee subsidiëren aan de polissen van combinatie of restitutie (weet u nog: op non-selectiebasis). Dat is geen solidariteit maar omgekeerde solidariteit. Dat geldt ook voor de procentuele premies.

  2. Frank van Wijck Frank van Wijck
    Geplaatst op 7 juni 2017 om 19:04 | Permalink

    Afschaffing van de restitutiepolis zou de ontwikkeling van het stelsel een stap verder kunnen brengen. Maar het is voor een aantal mensen een onbespreekbare optie.

  3. Alberts
    Geplaatst op 7 juni 2017 om 21:15 | Permalink

    Ik vind dit een opmerkelijke zin: “‘Door de media op te zoeken, komen mensen onnodig in aanraking met berichten over de zorginkoop’

    Die zorginkoop is juist cruciaal in het stelsel.

  4. Frank van Wijck Frank van Wijck
    Geplaatst op 7 juni 2017 om 22:21 | Permalink

    Dat ben ik volledig met je eens. Ik denk dat hier bedoeld wordt: “… komen mensen onnodig in aanraking met berichten over hoe het soms schuurt in de zorginkoop”. Maar ook dat zou niet erg zijn, zolang die berichtgeving maar genuanceerd is.

  5. Alberts
    Geplaatst op 8 juni 2017 om 09:25 | Permalink

    Precies. En als het zo is dat de reden een bereikt budgetplafond is, is dat gewoon zo. In de GGZ ben ik zelfs verplicht dat op de website te melden