Lexus LS500h
Schoon en zuinig rijden heeft ook in de allerhoogste klasse prioriteit, getuige de nieuwe generatie Lexus LS.
Tekst: Bart van den Acker
Voorlopig is de nieuwe LS er alleen als 500h, waarbij die ‘h’ natuurlijk staat voor hybride. Dit is een full-hybrid, geen plug-in, zodat er niet met laadkabels gesleept hoeft te worden. Lexus ontwikkelde voor deze nieuwe generatie ‘multi stage hybrid’-techniek. Hierin wordt een CVT-automaat met zes voorkeursposities gecombineerd met een viertraps automatische transmissie. In totaal zijn er zo tien versnellingen voorhanden: een mooi staaltje hi-tech. Jammer dat je er rijdend niets van merkt, tenzij je heel scherp let op die zeer verfijnde schakelmomenten.
Prijs vanaf €116.995 Bijtelling 22 procent
Als krachtbron is naast de elektromotor alleen een 3,5 liter V6-benzinemotor beschikbaar. Die is wat bescheiden van formaat voor een auto in deze klasse, maar de hybridetechniek compenseert dat.
Het vermogen van benzine- én elektromotor bedraagt een aanzienlijke 264 kW/359 pk. Mooi, maar hoe zuinig is-ie nou echt? Onder gevarieerde omstandigheden kwam ik op een verbruik van 1 op 10,2. Dat is knap, voor een (optioneel) vierwielaangedreven limo van 2355 kilogram, maar niet veel zuiniger dan wat ik tien jaar geleden al scoorde met de vorige generatie LS Hybrid.
De V6 laat zich af en toe best horen. Het contrast met de innemende rust als de LS tijdelijk volledig elektrisch rijdt, kan dan ook niet groter zijn. Bij rustig rijden in stadsverkeer wordt de benzinemotor niet gebruikt.
De nieuwe LS is een indrukwekkende auto om te zien. Dat komt ook doordat er geen ‘korte’ versie meer bestaat, zoals we die nog wel van de concurrentie (Mercedes-Benz, BMW) kennen. De ranke coupé-achtige vorm is geen beletsel voor een ruime instap, ook achterin. De beste plaats in het interieur is rechtsachter, maar ook achter het stuur zit ik als een vorst.
Zitplaatsen met ‘hot stone’ massage
Opvallend is het relatief kleine instrumentarium, in de testauto aangevuld met het mooiste en grootste Head-up Display dat ik ooit zag. De bediening van een groot aantal functies op het grote centrale display vraagt gewenning. Het werkt op de bewegingen van een vinger, maar echt intuïtief is het niet. Het systeem zelf is ook geen toonbeeld van logica. De Lexus verwent de inzittenden wel met fantastische zitplaatsen, compleet met ‘hot stone’ massage, een ongelooflijke audio-kwaliteit (met speakers in het dak) en een fabelachtig mooie afwerking. Echt ‘the limit’ is de volledig met de hand ‘origami’ gevouwen deurbekleding (5 uur werk per deur), gecombineerd met traditionele Japanse ‘kiriko’ glaskunst. Prachtig, maar los van de meerprijs (€ 15.995,-) erg Aziatisch en ik vraag me af hoeveel exemplaren zo worden uitgerust. Hout en leer zijn immers ook mooi.
Conclusie: deze Lexus is voorlopig de meest ‘groene’ topklasse-auto. Dat sluit aan bij het enige, allesoverheersende aankoopargument voor deze topauto: de koper wil per se eens iets ánders rijden dan de voor de hand liggende merken.