Lexus UX
Met de crossover UX betreedt Lexus een klasse waarin het merk nog niet eerder was vertegenwoordigd.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Lexus
De zeer markante vormgeving is beslist één van de meest opmerkelijke eigenschappen van de UX. Met dit onderscheidende model stort Lexus zich voor het eerst in een klasse waarin de concurrentiestrijd al knap hevig is en onder meer de drie grote Duitse merken al de dienst uitmaken.
Kan de UX zich hierin een plek verwerven? Zeker! Het sterke wapen is daarbij zijn 2,0 full-hybrid benzinemotor (hij hoeft dus nooit aan de stekker!) die samen met de elektromotor 135 kW/184 pk levert. We kennen die motoren al uit de Toyota Corolla; de technische basis van de UX is eigenlijk de Toyota CH-R. Eén van de sterkte punten van die aandrijflijn is een brandstofverbruik waarvan de bezitters van die andere merken alleen dromen: ik reed steeds tussen 1 op 17 en 1 op 18.
De UX loopt uitermate stil en soepel, mede dankzij de verfijnde CVT-automatische transmissie. Op het dashboard is steeds te zien wanneer de elektromotor (in de testauto zelfs twee stuks: voor en achter) de aandrijving voor zijn rekening neemt. Ook de benzinemotor is zó stil dat die maar af en toe is te horen.
Hij hoeft nooit aan de stekker
Dat neemt allemaal niet weg dat ik ook enkele scherpe punten van kritiek heb. Dat geldt om te beginnen voor de binnenruimte. Voorin heb ik niks te klagen, achterin is het niet overmatig ruim. De bagageruimte is met slechts 320 liter inhoud (in de 4WD-testauto 283 liter) echt ondermaats, zeker wanneer de UX als gezinsauto wordt gebruikt. Het dashboard is keurig afgewerkt, maar wat onoverzichtelijk en niet echt fraai vormgegeven. Het analoge klokje is wel een mooi detail. Het systeem van Lexus voor de bediening van multimedia, navigatie et cetera is niet gebruiksvriendelijk, terwijl de eerder door Lexus gebruikte techniek daarin juist uitblonk. Een lastig adres invoeren in de navigatie vraagt veel geduld. Het enige positieve daarvan is dat je het wel uit je hoofd laat om dit onder het rijden te doen. Het systeem voor adaptieve cruisecontrol moet na elke start helemaal opnieuw ingesteld worden. Bovendien is de ‘resume-functie’ van het systeem zó traag, dat andere weggebruikers zich zichtbaar ergeren aan die Lexus die maar niet doorrijdt.
De UX rijdt verder prima, al zou ik een wat zachtere afstemming van het onderstel prefereren. Richels van viaducten en dergelijke komen vrij hard door. De carrosserie is nogal onoverzichtelijk, maar gelukkig zijn er uitstekende ‘parkeercamera’s’ die ook waarschuwen voor kruisend verkeer, nog voordat ik het zelf zie.
Conclusie:de UX introduceert de bekende Lexus-kwaliteiten in de middenklasse voor SUV’s: fijne en zuinige hybridetechniek, een opmerkelijk gelijnd uiterlijk en natuurlijk onverstoorbare betrouwbaarheid tegen alleszins redelijke prijzen.