Lynk & Co 01

Het nieuwe Lynk & Co is een soort zusje van Volvo. Beide hebben dezelfde Chinese eigenaar: Geely.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Lynk & Co 01

Lynk & Co verdient allereerst een compliment voor de durf om het anders te doen. Het is alleen jammer dat de mensen in de organisatie (nog) niet uitblinken in kennis van en interesse in hun product, wat in de (enige) ‘winkel’ in hartje Amsterdam – op het Rokin, een locatie die allesbehalve makkelijk bereikbaar is, maar dat terzijde – al snel duidelijk wordt.

Prijs vanaf € 39.000,- Bijtelling 22 procent

Er is één model, de 01, uitsluitend verkrijgbaar in een zeer complete uitvoering. Klanten kunnen alleen kiezen uit de kleuren donkerblauw of zwart. Enige mogelijke optie: een trekhaak. Het merk heeft geen dealers of showrooms. Wie de auto wil zien, moet naar het Rokin. Er is ook maar één prijs: 39 mille. Als u een Lynk wilt kopen, dan kan dat, maar het merk zelf geeft de voorkeur aan een abonnementensysteem. Voor € 500,- per maand mag u er 1.250 kilometer mee rijden. Die prijs is inclusief ‘alles’, behalve brandstof. Voor onderhoud valt Lynk in ons land terug op de werkplaatsen van Volvo-dealers. Zowel de aanschaf- als abonnementsprijs is best scherp. De aanschafprijs geldt uiteraard voor een nieuwe auto, het abonnement – dat per maand opzegbaar is – betekent niet per se dat u een nieuwe auto krijgt. Na verloop van tijd is de kans groot dat een abonnee een gebruikte 01 krijgt. 

Technisch is de 01 identiek aan een Volvo XC40 Recharge PHEV. Het is dus ook een plug-in hybride. Slim, want omdat alleen de brandstof nog moet worden betaald, betekent dit een extra stimulans de auto zo vaak mogelijk aan de stekker te hangen. Ik heb vastgesteld dat op een volle accu 65 á 70 kilometer volledig elektrisch kan worden gereden (combinatie snelweg/stadsverkeer). In iets meer dan vier uur aan de laadpaal gaat de accu van 0 naar 100 procent. Snelladen is niet mogelijk. Wie dagelijks zestig kilometer woon-werk-verkeer rijdt en consequent ‘stekkert’, hoeft zelden te tanken. Méér kilometers? Die kosten € 0,15 per km. Het normale brandstofverbruik van de 1,5 liter driecilinder benzinemotor met hybride-ondersteuning ligt rond 1 op 13 á 14.

‘Klanten kunnen alleen kiezen uit de kleuren donkerblauw of zwart’

Ruimte, besturing, rijcomfort (beetje hard geveerd) en weggedrag komen sterk overeen met de genoemde Volvo. Toch staat de Lynk op diverse punten in de schaduw van een XC40. Dat geldt bijvoorbeeld voor de weinig verfijnde adaptieve cruisecontrol. Het navigatiesysteem werkt traag en omslachtig en de bediening van de telefoon is niet handig. De Aziatische dame die net Engelse les heeft gehad en de boel begeleidt, slaat menige plank mis. Ook in materiaalgebruik en afwerking is dit net geen Volvo. 

Conclusie: voor wie slechts af en toe behoefte heeft aan een vervoermiddel, kan Lynk & Co een uitkomst zijn. Vergeleken met de Volvo XC40 Recharge PHEV is de prijsstelling scherp, maar de 01 haalt het niet bij een ‘échte’ Volvo!