Mazda 2

Nu Mazda niet langer onder de hoede van Ford valt, viert het Japanse merk een eigen koers. Mazda kiest niet voor ‘downsizing’, maar voor relatief grote, efficiënte motoren. Dat is bij de nieuwe 2 ook het geval.

Tekst: Bart van den Acker

 

De vraag naar een laag verbruik en een mooie CO2-uitstoot wordt door Mazda beantwoord met relatief grote, efficiënte motoren. Maar aan zuinigheid op papier heb je niks, ik vind de werkelijkheid veel belangrijker. Met de Mazda 2 reed ik 1 op 15,6, waarbij ik meteen aanteken dat ik een automaat reed.

07-2015p092Prijs vanaf € 14.490,- VvAA Lease vanaf € 351,63 Bijtelling  20-25%

Het verbruik is keurig, overeenkomstig andere auto’s in deze klasse, die wel het ‘downsizing’-idee volgen. Maar de Mazda is niet de zuinigste in zijn klasse en ik had een nóg beter resultaat verwacht. Het idee van Mazda klopt, maar lijkt alleen bij de grotere modellen (6, CX5) tot zijn recht te komen. Feit is dat Mazda’s viercilinder mooier ‘loopt’ en soepeler zijn werk doet dan de meeste kleine driepitters van andere merken. Ik reed de meest gangbare (66 kW/90 pk) versie. Die is sterk genoeg. Er is één basisversie met minder vermogen en één topversie die sterker is. Later dit jaar komt er ook een compleet nieuwe diesel.

De vormgeving is best eigenzinnig en vraagt om gewenning. Hij heeft een stoer front, maar opvallend vloeiende lijnen in de flanken. De 2 is duidelijk ‘familie’ van andere recente Mazda’s. Lichte kleuren staan ’m beter dan donkere. Mijn donkerbruine testauto ‘sloeg dood’; door zijn kleur is moeilijk te zien wat hem zo anders maakt.

De eigenzinnige vormgeving vraagt om gewenning

Mazda maakt kwalitatief heel goede auto’s, dus verwondert het niet dat vanbinnen alles keurig past en perfect is afgewerkt. Ik verbaas me alleen wel over de vreemde indeling van de instrumenten, met een relatief grote toerenteller en onder in een hoekje een digitale snelheidsmeter. Alleen de duurste versie heeft een ‘head-up display’ waarop de snelheid ook is af te lezen.

De 2 is ook niet de ruimste in zijn klasse. Achterin is het voor volwassenen krap, tenzij de voorstoelen naar voren gaan. De bagageruimte meet 280 liter inhoud, redelijk voor deze klasse. Rond de bestuurder is aardig wat opbergruimte. Heel goed: leeg weegt de 2 minder dan 1000 kg. Ook goed: de cruise control is met de duim te bedienen, zonder het stuur los te hoeven laten.

Wat voor de meeste auto’s geldt, geldt ook voor de 2: het advies vooral de standaardwielen te kiezen en géén grotere maat met lage banden. De testauto had die wel en dat ging flink ten koste van het rijcomfort. Zonde. De 2 stuurt prima, de handgeschakelde vijfversnellingsbak schakelt mooi precies en de zestraps automaat schakelt onmerkbaar. Mazda’s eigen stop-startsysteem ‘i-stop’ werkt ook fijn.

Conclusie: de Mazda 2 is een goede auto, maar niet de nieuwe maatstaf in compacte auto’s. Op geen enkel vlak is het de beste in zijn klasse, maar de minste is hij eveneens nergens. Zonder z’n uitgesproken uiterlijk zou hij kleurloos worden.

Delen