Mazda 3

De Mazda 3 wordt categorisch ondergewaardeerd. Zou dat veranderen bij dit totaal nieuwe model? Bovendien kiest Mazda niet voor downsizing met een kleine motor maar juist voor een ruime twee liter.

Tekst: Bart van den Acker

 

De nieuwe 3 volgt uiterlijk, maar ook onderhuids, de stijl die Mazda eerder liet zien bij de grotere 6 en de CX5. Door de opvallende mix van scherpe vouwen en vloeiende lijnen kan deze Mazda een eigen gezicht niet worden ontzegd. Ik durf er dan ook best het etiket ‘modern’ op te plakken.

03-2014p063aPrijs vanaf €  22.690,-  VvAA Lease vanaf € 525,-  Bijtelling 20% (diesel)

De 3 is er als hatchback en in vrijwel alle uitvoeringen als sedan, zonder meerprijs. Ik reed de hatchback, die als gevolg van die vormgeving helaas wel een flinke dode hoek rechtsachter heeft.

Ik waardeer de durf van Mazda om qua motortechniek dwars tegen de trend in te gaan en toch tot wenselijke resultaten te komen. Mazda kiest niet voor ‘downsizing’ met een kleine motor plus turbo, maar gebruikt in deze 3 juist een efficiënte, relatief ruim bemeten 2 liter benzinemotor. In dagelijks verkeer wordt die motor heel weinig belast en dit rijdt gewoon fijner dan zo’n hoog belaste kleine motor. Deze motor is aangenaam soepel, accepteert overschakelen bij lage toerentallen en is mede daardoor aangenaam stil. Hierbij speelt ook de fijn schakelende zesversnellingsbak een rol.

Mazda’s i-stop wijkt in technisch opzicht geheel af van het stop-startsysteem van andere merken. Het werkt sneller en prettiger dan de gangbare systemen. Chapeau! Dankzij de i-stop en de cruise control reed ik fluitend 1 op 14, wat netjes is voor een auto in deze klasse. Het motorkarakter leent zich trouwens bij uitstek voor de eveneens leverbare zestraps automaat. Het enige motorische alternatief is een diesel, ook een 2 liter.

De Mazda stuurt precies en vooral niet té licht. Er is gekozen voor een stugge afstemming van vering en schokdemping. Daardoor komt het comfortniveau wat mij betreft op een krappe voldoende uit.

De 3 is niet de ruimste in zijn klasse, maar vier volwassenen kunnen er best in. De voorstoelen zijn onverwacht sportief, met een sterke kuipvorm. Maar wie een wat forser postuur heeft, zal dit waarschijnlijk minder waarderen. De achterbank heeft een wat te korte en vlakke zitting, waardoor volwassenen daar wat steun tekortkomen. De afwerking is zoals verwacht prachtig. Het dashboard heeft erg veel digitale informatie op twee kleine oppervlakken. De centrale draai- en drukknop op het middenconsole correspondeert met het grote display op het dashboard. Dat werkt niet zo handig als bij sommige andere merken. Vooral verandering van de instellingen van het navigatiesysteem vraagt enig geduld.

Conclusie: net als zijn gelijknamige voorgangers is de nieuwe 3 opnieuw een technisch zeer moderne, uitgebalanceerde, prettige auto in het gebruik. Sterk punt dat niet onvermeld mag blijven, is het altijd zeer hoge kwaliteitsniveau.