Mercedes-Benz A-klasse

De jongste generatie A-klasse zit weer vol moderne techniek én valt op door zijn gadgets.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Mercedes

 

Uiterlijk is het verschil met de vorige generatie A-klasse niet zo groot. Het front oogt wat agressiever dan voorheen, maar vooral aerodynamisch is de nieuwe A-klasse tot in de details geoptimaliseerd. Het gevolg is dat Mercedes’ kleinste een zeer lage luchtweerstand heeft. Uiteraard is dat van invloed op het brandstofverbruik. De nieuw ontwikkelde lijn met motoren speelt daarin eveneens een rol. De testauto is een A200. Het is dat ik beter weet, anders zou ik denken met een 2,0 liter te maken te hebben. In werkelijkheid is het een 1,3 liter met een elektronisch afgeregelde turbo, die een vermogen van 120 kW/163 pk levert; onwaarschijnlijk veel voor dit formaat motor.

Prijs vanaf € 30.687,- Bijtelling 22 procent

In het gebruik voelt de jongste generatie A-klasse lekker sterk, soepel en best stil. Er zit een hoop moderne techniek in, zoals de uitschakeling van cilinders als de motor slechts gering wordt belast. Het mooie is dat je daar als bestuurder weinig van merkt. In combinatie met de zeventraps automatische transmissie resulteert deze technologie in een keurig praktijkverbruik van 1 op 16. De A-klasse is technologisch helemaal op het niveau dat ik van het Duitse merk verwacht.

Voor VvAA-leden: exclusieve Mercedes-Benz-aanbieding op vvaa.nl/ledenvoordeel

Mercedes richt de aandacht ook sterk op moderne bedieningsmogelijkheden. Het dashboard bestaat vrijwel uitsluitend uit twee gekoppelde beeldschermen, waarin naast dashboardmeters ook de bediening van airco, audio, telefoon en navigatie zijn opgenomen. Bijzonder is het aanvullende systeem ‘Linguatronic’, dat ervoor zorgt dat de inzittenden kunnen ‘praten’ met een dame die in het dashboard woont. Na het commando ‘Hey Mercedes’ kan men haar uiteenlopende vragen stellen en bedieningsopdrachten geven. Mooi, maar in de praktijk blijkt dit systeem (nog) verre van perfect. Om een adres in de navigatie te krijgen waren soms vier pogingen nodig. Andere opdrachten bleven onbeantwoord en het werd echt irritant toen de dame zich ging bemoeien met gesprekken in de auto.

Verre van stil en hard geveerd

Er zijn meer aspecten waarop ik kritiek heb. Zo heeft de carrosserie vooral rechtsachter een aanzienlijke dode hoek. Het systeem om de auto op de rijstrook te houden, werkt met een eenzijdige rem-ingreep. Dit is storend, vooral voor passagiers die hierop niet zijn voorbereid. In de praktijk bleek het ook niet consequent te werken. Het veercomfort en de afrolgeluiden van het onderstel blijven achter bij wat ik verwacht in een Mercedes: de A-klasse is verre van stil en hard geveerd. Los van dit alles had ik in deze prijsklasse zaken als adaptieve cruise control en keyless-entry zeker standaard verwacht.

Conclusie: het lijkt in de nieuwe A-klasse vooral te draaien om hypermoderne elektronica, maar foutloos werkt die nog niet. De hele aandrijflijn is ‘state of the art’, maar het comfort waar Mercedes om bekendstaat, ontbreekt in deze A-klasse.

Delen