Mercedes-Benz-E-klasse

Als het gaat om innovaties vervult Mercedes-Benz een voortrekkersrol. Zo telt deze nieuwe E-klasse er meer dan zestig, die bij andere merken in deze klasse nog niet te koop zijn.

Tekst: Bart van den Acker

Oké, sommige van die nieuwe technieken kwamen we al eerder tegen in de grotere S-klasse. Maar toch. Deze nieuwe E-klasse, zo’n beetje het hart van het merk, is een zeer vooruitstrevende auto. Hij kan gedeeltelijk autonoom rijden en daarmee schurkt de E nu aan tegen de juridische begrenzingen van die techniek.

AA07-2016p081aPrijs vanaf €49.995,- Bijtelling 15/20/25 procent

Dat autonome rijden dient, net als in de S-klasse, uitsluitend een nog hoger comfortniveau. De E-klasse haalt zo de nodige stress uit autorijden. Veilig afstand houden, rijbanen volgen, de juiste snelheid aanhouden; het gaat bijna vanzelf.

In deze Mercedes is het mogelijk om alle functies te bedienen zonder het stuur los te laten. Dat kan dankzij twee toetsen op het stuur, die met de duimen kunnen worden bediend en waarmee je kunt ‘swipen’ op de twee grote screens op het dashboard (optie). Overigens kunnen alle functies ook op minstens één andere manier worden bediend, zoals via de draai- en drukknop op de middenconsole, die ik persoonlijk handiger vind dan die stuurtoetsen.

Nog wat voorbeelden van innovatie: led-koplampen die dankzij 84 sensoren het licht continu ‘sturen’ en voorkomen dat het licht hinderlijk weerkaatst op verkeersborden of een nat wegdek. De sfeerverlichting in het interieur is in 64 kleuren te variëren, door gebruik van LED-jes. We kenden al ‘Pre-safe’, dat de inzittenden in de laatste seconden voor een onvermijdelijk ongeval zodanig voorbereidt dat de kans op letsel zo klein mogelijk is. Nu is daaraan een zware bastoon toegevoegd, die een stapediusreflex in het middenoor veroorzaakt, waardoor irritatie zoals oorsuizen door het knallen van airbags veel kleiner zou worden(*). Natuurlijk wordt de interieurlucht geïoniseerd en bij koud weer zijn niet alleen de stoelzitting en rugleuning te verwarmen, maar voelen ook de portierpanelen en de middenconsole aangenaam warm aan.

De E-klasse haalt de nodige stress uit het autorijden

Desondanks heb ik ook opmerkingen. Het zou handig zijn als ik ‘op de automatische piloot’ op het dashboard kon zien wanneer de remlichten branden als de auto automatisch bij remt. Het is knap dat de inparkeerhulp zelf voor- en achteruit schakelt, maar hij laat zich ook foppen. Zo zijn er meer details die soms nog net niet perfect werken.

Maar; de basis klopt. Denk alle elektronica weg en dan nog blijft er een bijzonder comfortabele reisauto over. Ik reed met de compleet nieuw ontwikkelde zéér schone 2,0 liter dieselmotor (E220d) en de sublieme negentraps automaat (standaard!). De testauto is soepel, stil en sterk en ik reed er moeiteloos 1 op 20 en zelfs minder mee. Dat is voor een limousine van ruim 1500 kg onwaarschijnlijk zuinig. En dan moet de plug-in hybride (15 procent bijtelling) nog komen!

Conclusie: Mercedes-Benz is er opnieuw in geslaagd de lat hoog te leggen in deze zakelijke klasse met een personenauto die geldt als de meest vooruitstrevende van dit moment. Natuurlijk gaat de concurrentie hard terugslaan, maar ook dan staan het heerlijke rijcomfort en vele andere eigenschappen van de E-klasse nog steeds als een huis.

(*)Deze passage is in de gedrukte versie van Arts en Auto helaas weggevallen.