Mitsubishi Outlander

Enkele jaren geleden waren SUV’s nog een soort modeartikel. SUV’s worden nu alleen nog gekocht door mensen die behoefte hebben aan de specifieke eigenschappen van een SUV. De nieuwe Mitsubishi Outlander, bijvoorbeeld.

Tekst: bart van den Acker

 

Deze derde generatie Outlander is een vrijwel compleet nieuw ontwikkeld model. Mitsubishi biedt combinaties van eigenschappen die geen enkel ander merk biedt, zoals een benzinemotor, voorwielaandrijving, automatische transmissie met zeven zitplaatsen in een typische SUV-carrosserie. Concurrerende SUV’s kunnen steeds minstens één mogelijkheid niet bieden. Daarbij biedt de Outlander een ingetogen no-nonsense vormgeving, zonder overbodige lijnen of details. Dat maakt hem op termijn ook minder mode-gevoelig dan andere SUV’s.

Prijs: vanaf € 31.890,-  VvAA Lease: vanaf € 665,25  Bijtelling: 25%

Er is nog een uniek aspect, al is daarvoor even geduld nodig. Naast de uit het vorige model doorontwikkelde 2,0 liter benzine- en 2,2 liter dieselmotor verschijnt in 2013 nog een plug-in hybride, met sterke elektromotoren en een grote actieradius. Dankzij een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km is die variant bij zakelijke inzet vrij van bijtelling voor privégebruik.

De Outlander zoals die er nu staat, is een flinke auto, hoewel niet groter dan zijn voorganger. Achter het stuur lijkt de auto erg groot, wat mede wordt bepaald door de vrijwel vlakke motorkap. Een achteruitrijcamera is een handig hulpmiddel bij inparkeren. Voor vijf volwassenen is er heel veel ruimte, al is de verschuifbare achterbank erg vlak. De bagageruimte bedraagt een royale 750 liter in vijfpersoonsopstelling. De twee extra zitplaatsen in de testauto zijn eenvoudig te plaatsen en verwijderen, maar zoals meestal zijn dit hooguit noodzittingen voor kinderen.

Een ingetogen no-nonsense vormgeving

De voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar, maar ik zou graag láger willen zitten. Door de hoge zitpositie zijn de zijdelingse bewegingen tijdens het rijden goed voelbaar. Die zijn vooral nadrukkelijk aanwezig bij zijwind, want daarop reageert de Outlander onverwacht sterk. Daarbij is de besturing doods en weinig nauwkeurig, waardoor het zijdelingse schommelen nog wordt versterkt.

De 2,0 liter benzinemotor in de testauto is geen geweldenaar, wat mede wordt veroorzaakt door de afstemming van de CVT-automatische transmissie. Om vlot door te rijden moet er echt gas worden gegeven en dan laat de motor nogal van zich horen. Het gemiddel-de brandstofverbruik blijft in de praktijk heel ver van de fabrieksopgave (6,6 l/100 km); het praktijkverbruik hangt juist bij zo’n auto sterk af van de wijze van gebruik. Met veel snelweg kwam ik aan een zeer nette 1 op 11,8.

Conclusie: de Mitsubishi Outlander is geen modepopje, maar een stevige all-rounder voor wie een behoorlijk comfort wenst in combinatie met bijvoorbeeld een toegestaan aanhangwagengewicht van 1600 kilo. De prijzen zijn concurrerend, de kwaliteit als vanouds onverwoestbaar.