Mode in de praktijk
Naast het werk in haar tandartspraktijk in Rosmalen heeft Merel Kooning een kledinglijn voor (para)medici ontworpen.
Tekst: Martijn Reinink Beeld: De Beeldredaktie/Marc Bolsius
Merel Kooning (40) trekt een blouse uit het kledingrek. “Een pareltje”, zegt de tandarts trots. “Gemaakt van achttien gerecyclede petflessen. We vinden het belangrijk dat onze werkkleding stijlvol, draagbaar en comfortabel is, maar het liefst ook duurzaam.” Voor heren heeft Crown & Crew – zo heeft Kooning haar kledinglijn voor (para)medici genoemd – een polo, overhemd en twee broeken in de collectie. Voor dames is er meer keus: broeken, blouses, shirts, tops en zelfs twee jurkjes. “We wilden er een item bij hebben dat er uitspringt, dat echt anders is dan de reguliere werkkleding.” Haar collectie is zo’n 25 procent duurder dan de bestaande kleding voor zorgprofessionals. “Maar 100 procent mooier.”
Mooier, dat is vanaf de start haar streven. “Ik hou van mooie kleding, maar ik werk fulltime en dus droeg ik het grootste deel van mijn tijd standaard werkkleding: jasje, polo, witte broek eronder. Ik wilde iets met meer vorm, met meer snit. Toen ik daar online naar zocht, bleek dat niet te bestaan, ook niet in het buitenland.” Tijdens het zwangerschapsverlof van haar derde zoontje besluit Kooning – ‘Ik ben niet zo’n stilzitter’ – eens te onderzoeken of ze zelf een kledinglijn zou kunnen ontwikkelen. “Ik heb een moodboard gemaakt met daarop wat ik mooi en prettig vind om te dragen en wat zou kunnen binnen de WIP-richtlijnen.”
Maar de weg van moodboard tot een eigen kledinglijn is lang. Haar eerste stap is de stoute schoenen aantrekken. Ze stapt binnen bij modeontwerper Addy van den Krommenacker, die in dezelfde regio woont. “Ik dacht: misschien kan hij me richting geven. Maar hij vond het zo’n leuk idee; hij was bereid mee te denken over vormgeving en stofkeuze.” Via Van den Krommenacker komt Kooning in contact met Marie-Claire van Mourik, iemand met ervaring in de modewereld en in sales en marketing. “We hadden een klik en zijn samen verder gegaan. Ik ben het creatieve brein, Marie-Claire zet het om naar de praktijk.”
Honderdduizend testen
Samen gaan ze naar Portugal en Italië, waar ze stoffen, materialen en fabrieken kiezen om de kleding te laten maken. “Voordat de collectie in productie gaat, krijg je eerst een sample. Daar moet vervolgens honderdvijftig keer naar gekeken worden, want het is te lang, te kort of te breed. Het is echt een zoektocht geweest om tot de juiste modellen te komen voor elk lichaamstype. En ik heb de kleding honderdduizend keer in de wasmachine gedaan om de kwaliteit te testen.”
Intussen is de collectie naar wens en beschikbaar via de webshop van Crown & Crew. “We hebben een salesteam samengesteld dat met een kledingrek langs praktijken gaat om de collectie te presenteren. Iets wat ik nu nog zelf doe, om de reacties te horen.” Kooning richt zich in eerste instantie op tandartspraktijken, privéklinieken, paramedische – en huisartspraktijken, hoewel de meeste huisartsen geen praktijkkleding dragen. “Ik hoop dat we daar verandering in kunnen brengen. Ik vind dat zij ook met hun kleding mogen laten zien dat ze professionals zijn.” Volgens de tandarts zal de door haar ontworpen kledinglijn de afstand tussen arts en patiënt niet vergroten. “De collectie is informeler, warmer en toegankelijker dan de standaard ‘witte jas’. We willen geen bedrijfskleding verkopen, we willen dat zorgprofessionals zich comfortabel voelen.”
1 reactie
Goed artikel! Geeft goed inzicht in het product plus de ontwikkeling daarvan. Succes!!
Emilie Yocarini
20 juli 2019 / 20:33