Nissan Micra
De compleet nieuwe Nissan Micra is totaal anders dan zijn voorgangers. Deze beweegt zich duidelijk in een hogere klasse.
Tekst: Bart van den Acker
Waar de vorige Micra altijd zo’n beetje tussen de allerkleinste en de compacte klasse bleef hangen, is deze nieuweling een volwaardige mededinger in het zogenaamde B-segment. Uiteraard is er enig verband met de Clio van concerngenoot Renault. Dat beperkt zich tot het gebruik van motoren en transmissies, want de Micra staat op een eigen platform.
Prijs vanaf € 15.190,- Bijtelling 22 procent
Het is een zeer moderne auto en ook dat is een groot verschil met de nogal conservatieve voorganger. We laten de factor ‘smaak’ even buiten beschouwing bij de constatering dat deze nieuwe Micra zeer herkenbaar is door zijn scherpe neus en de opvallende, vloeiende knik die vanaf de motorkap doorloopt over de flanken. Hoe langer je kijkt, hoe meer details je ziet; van de ‘verdwenen’ deurgrepen op de achterportieren tot de sterk uitstulpende achterlichten.
Vanachter het stuur is er naar voren en achteren slecht zicht. Rechtsachter heeft hij een enorme dode hoek en ook achter de voorruitstijlen kunnen voetgangers en fietsers zich onbedoeld verschuilen.
Typisch voor een eigentijdse auto is het grote aantal mogelijkheden om de Micra naar eigen smaak te ‘personificeren’, met onder meer exterieurdetails in diverse kleuren. In de duurdere uitvoeringen komt die kleur zelfs terug in het interieur.
Naar eigen smaak te ‘personificeren’
Vier volwassenen van gemiddeld postuur passen nét in het interieur. De instrumenten zijn goed afleesbaar (plusje: koelvloeistofthermometer) en de bediening stelt me nergens voor vraagtekens. De gemakkelijke bediening van het navigatiesysteem in de duurste uitvoeringen verdient ook een complimentje. Voor een Nissan is het niet verbazend dat het interieur netjes is afgewerkt. De bagageruimte heeft een inhoud van 300 liter, normaal voor deze klasse. De uitvoering ervan is vrij simpel, bijvoorbeeld zonder verplaatsbare vloer.
De Micra wordt in de basis geleverd met een 1,0 liter driecilinder (54 kW/73 pk), of met een 1,5 liter diesel (66 kW/90 pk), maar 90 procent van de totale verkoop zal waarschijnlijk bestaan uit de 0,9 liter driecilinder met turbo (66 kW/90 pk), die ook in mijn testauto zit. Die (Renault) motor is ruimschoots sterk genoeg. De vijfversnellingsbak schakelt prima, wel had ik diverse keren behoefte aan een zesde versnelling. De koppeling is vrij doods, waardoor wegrijden net niet altijd soepel verloopt. Ik reed gemiddeld 1 op 17; netjes, maar niet spectaculair zuinig. Minpuntje is het sterke bandengeruis op kruissnelheid, maar het onderstel is best comfortabel afgestemd en de Micra stuurt nauwkeurig.
Conclusie: het is de vraag of Nissan met deze Micra zowel bestaande klanten kan behouden als (veel) nieuwe kopers gaat trekken. Het uitgesproken uiterlijk zal zowel sterke voor- als tegenstanders kennen. Pluspunt: Nissan staat voor hoogwaardige kwaliteit en de prijsstelling is goed.