Nissan Note

Jaren geleden was het een trend: mini-MPV’s. Veel merken stopten er weer mee, de koek bleek te klein om met zovelen te delen. Nissan bleef er wel in de geloven, dat bewijst deze tweede generatie van de Note. 

Tekst: Bart van den Acker

 

Wat is een eerste vereiste van een gezinsauto? Ruimte! Dat heeft Nissan getuige deze Note uitstekend begrepen. Het interieur is verbazingwekkend ruim, met ook achterin genoeg ruimte voor volwassenen. Wie de auto van buiten ziet, snapt eigenlijk niet hoe dat kan. De Note oogt namelijk heel bescheiden. Door zijn vorm lijkt hij zelfs hoger dan andere compacte auto’s. Dat is gezichtsbedrog, zelfs de kleinere Nissan Micra is precies even hoog en concurrent Opel Meriva is bijna 10 cm hoger.

12-2013p084b

Prijs vanaf € 13.490,-  VvAA Lease vanaf € 309,31  Bijtelling 20%

Binnen de buitenmaten van de Note is heel slim met centimeters gewoekerd. Met de optie ‘Pack Family’ (600 euro) erbij wordt het nog handiger; dankzij de flink verschuifbare achterbank kan dan naar behoefte met de verhouding tussen interieur- en bagageruimte worden gevarieerd. Die laatste is niet zo groot, maar er ligt wel een heel slimme, in hoogte verstelbare, vloer in. Helaas ontstaat met de achterbank plat nét geen vlakke laadvloer.

Voorin is ook voldoende ruimte; er is zelfs een dubbel uitgevoerd dashboardkastje. De achterportieren kunnen verder open dan bij andere auto’s, bijna tot 90 graden; ideaal voor wie (Isofix) kinderzitjes achterin heeft.

Het instrumentarium oogt wat druk, een motortemperatuurmeter ontbreekt en de toets om te bladeren in de boordcomputer zit op een lastige plaats links achter het stuur op het dashboard. De bediening van de cruise control – standaard op alle versies! – zit onder ‘duim-bereik’ op het stuur.

De steil aflopende neus is van binnenuit niet te overzien, wat lastig is bij parkeren. Verder is het jammer dat de vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen waarmee Nissan adverteert, voorlopig zijn voorbehouden aan de allerduurste versie.

Er is heel slim met centimeters gewoekerd

In de testauto huist een vrolijk snorrende 1,2 liter driecilinder benzinemotor, die voor normaal gebruik sterk genoeg is. Naar keuze is er ook een turbo of een diesel. Vering en schokdemping zijn gelukkig vooral op comfort afgestemd. De vijfbak schakelt ragfijn. Natuurlijk zijn er zuinigheidsbevorderende zaken, zoals een stop-startsysteem en schakelindicatie. Met gebruik van alle beschikbare technieken reed ik in heel wisselend verkeer 1 op 16,6. Dat is een mooi resultaat, in overeenstemming met de verwachtingen.

Conclusie: met deze Note biedt Nissan een scherp geprijsde, zeer ruime compacte auto die ook prima rijdt. Met in het achterhoofd de vrijwel onfeilbare betrouwbaarheid van Nissan is dit bij uitstek een auto voor het gezin dat letterlijk en figuurlijk goed op de kleintjes let.