Nissan Qashqai

De vorige generatie Qashqai werd een groter succes dan velen dachten. Deze compleet nieuw ontwikkelde naamgenoot volgt hetzelfde idee: een ruime crossover voor de prijs van een hatchback, maar dan beter en moderner dan zijn voorganger. 

Tekst: Bart van den Acker

 

Deze Qashqai is iets langer, breder en lager dan zijn voorganger, maar het idee blijft hetzelfde. De vormgeving is strak en eigentijds en maskeert het flinke formaat enigszins: hij lijkt kleiner. Voor wie hoog wil zitten en instappen, is deze Nissan een aanrader. Wie daarnaast véél interieurruimte wenst, komt hier ook aan zijn trekken. Twee uit de kluiten gewassen volwassenen passen prima op de achterbank en zitten daar ook best goed. Vergeleken met al dat volume vind ik de bagageruimte (minimaal 439 liter) iets aan de krappe kant. Er ligt wel een gedeelde vloer in die er zo uit kan, maar dan nog.

05-2014p067aPrijs vanaf €  23.150,-  VvAA Lease vanaf € 409,12  Bijtelling 20-25%

Nissan onthoudt zich ook van ‘fratsen’ als een verschuifbare achterbank of rugleuningdelen die kunnen omklappen als je achter de auto staat. Jammer. Het dashboard is logisch qua indeling en bediening en bovendien keurig afgewerkt met fraaie materialen. Detail: de cruise control moet elke keer nadat de motor uit is geweest opnieuw geactiveerd worden.

De duurdere uitvoeringen zijn leverbaar met wat Nissan een Safety Shield noemt, een complex van veiligheids- en assistentietechnieken. Mooi, maar ik kreeg meer dan eens de waarschuwing dat er een frontale botsing dreigde zonder dat er iemand voor me reed. Ook dacht de Qashqai soms dat ik moe was en toe aan koffie. Nee, Qashqai, je hebt met je hoge bouw veel last van een straffe zijwind, daarom slinger ik soms een beetje.

Een prima hulp bij het inparkeren is het 360-graden camerasysteem, al moet je wel wennen aan het enorm vertekende beeld opzij. Dit systeem zie je overigens alleen in auto’s uit de topklasse.

Voor wie hoog wil zitten en instappen een aanrader

Nissan levert de Qashqai nu nog met slechts twee diesels en maar één benzinemotor. Die laatste is een 1,2 liter turbo, wat op zich een heel moderne motor is. Hij is stil en best soepel, maar voor een auto van dit formaat aan de lichte kant. Even versnellen op de linkerbaan van 80 naar 120 km/u nadat er een inhalende vrachtwagen voor je weggaat, kost ’m veel moeite. Een paar keer terugschakelen helpt wel, maar meer fut is welkom.

Er komt een 1,6 turbo en ook een plug-in hybride. Juist omdat die 1,2 turbo vaak hard moet werken om een beetje tempo te maken, bereikt hij geen imponerend laag brandstofverbruik. Ik reed 1 op 12,9. Gelukkig zijn vering, besturing en versnellingsbak stuk voor stuk een pluim waard, dat scheelt weer.

Conclusie: de nieuwe Qashqai is ruim en comfortabel, heeft enkele moderne technieken te bieden en ligt qua prijs op het niveau van een normale hatchback. Met het hoge kwaliteitsniveau van Nissan en liefst een sterkere benzinemotor is het als geheel een sterk aanbod.