Online fysio

Door COVID-19 heeft digitale zorg een boost gekregen. Maar over de waarde daarvan én over het blijvende karakter lopen de meningen uiteen. Volgens fysiotherapeut Sander Schouwstra, initiator van efysioconsult.nl, zit er voor zijn beroepsgroep wel toekomst in.

Tekst: Martijn Reinink | Beeld: De Beeldredaktie/Diederik van der Laan

Toen in maart het land op slot ging en paramedici hun patiënten niet konden ontvangen, besloot fysio- en manueel therapeut Sander Schouwstra te kijken of hij aanspraak kon maken op een subsidie om iets te ontwikkelen waarmee hij de zorg deels digitaal zou kunnen voortzetten. De eigenaar van een middelgrote praktijk in Amstelveen stuitte op de Stimuleringsregeling E-Health Thuis (SET) van de Rijksoverheid, een regeling die al langer bestaat, maar ‘de poortjes werden nu wijder opengezet’, om met de woorden van Schouwstra te spreken. “Ik had geen ervaring met subsidieaanvragen, maar heb een projectplan inclusief begroting ingediend en al vrij snel kreeg ik bericht dat een subsidie werd toegekend. Dat zorgde voor een bepaalde rust. Daarbij hadden we als team natuurlijk de tijd om het serieus en professioneel aan te pakken; het moest geen ‘hobby-bobbyding’ worden.”

Schouwstra registreerde de domeinnaam efysioconsult.nl en liet een website bouwen die voor een groot deel uit ‘service’ bestaat: gratis video’s met trainingen, de mogelijkheid om via WhatsApp een vraag te stellen en een fysiocheck in samenwerking met hierhebikpijn.nl “De uitslag van die check geeft uiteraard slechts een indicatie van wat de klacht kan zijn”, benadrukt Schouwstra. “Het zijn allemaal elementen die geen directe omzet opleveren, maar er hopelijk wél voor zorgen dat mensen onze kwaliteiten zien, een goed gevoel bij ons krijgen en daarom voor onze praktijk kiezen.”

‘Het moest geen ‘hobby-bobbyding’ worden’

Wat wel directe omzet oplevert, is het videoconsult waarvoor patiënten kunnen kiezen. Al was dat aanvankelijk ‘een heikel punt’. “In het begin waren zorgverzekeraars terughoudend, maar uiteindelijk hebben ze het geaccepteerd en vergoeden ze een videoconsult, zolang we kunnen aantonen dat we dezelfde inspanning hebben verricht als in de praktijk.”

En kán een fysiotherapeut dat online? “Absoluut. Van oudsher bestaat er een beeld dat een fysiotherapeut iemand is die masseert. Maar als ik één keer per dag olie aan mijn handen heb, is dat veel. Wij doen veel trauma- en orthopedische revalidaties. Dat zijn langere trajecten, met veel coaching en dat kan soms prima via beeldbellen. Maar ook bij een acute lage rug of verstuikte enkel kan een videoconsult uitkomst bieden. Als iemand op de praktijk komt met een dikke enkel, dan doe ik alleen fysiotherapeutisch onderzoek om ernstig letsel uit te sluiten. Dat kan prima via video, dat scheelt een ritje naar de praktijk en/of de SEH. Hetzelfde geldt voor een afsluitend consult. Als een patiënt van een klacht af is, komt hij liever niet nog eens terug. Maar voor de zorgverzekeraar moeten wij het dossier afsluiten en een vragenlijst invullen. Dat kan ook digitaal.”

Mindset veranderen 

Dankzij efysioconsult.nl heeft Schouwstra gedurende de eerste COVID-19-golf ‘toch nog ongeveer 10 procent van de normale omzet gedraaid’, al vielen de meeste patiënten na het opheffen van dat verbod terug ‘in het oude stramien’. “De gemiddelde patiënt heeft het gevoel dat hij pas is behandeld wanneer de fysiotherapeut aan hem heeft gezeten. Die mindset veranderen, kost tijd. Hoeveel tijd? Jaren. Vijf, tien, misschien wel twintig jaar. Maar wij gaan er zeker mee verder, want ik geloof echt dat onlinefysiotherapie een waardevolle aanvulling kan zijn.”

Delen