Opel Astra Sedan

De Opel Astra bezet steevast een notering in de top-10 van meest verkochte modellen. De enorm uitgebreide Astra-serie is continu in ontwikkeling en heeft nu over de hele lijn een opfrisbeurt gekregen. En de vierdeurs sedan is terug van weggeweest.

Tekst: Bart van den Acker

 

Prijs: vanaf € 22.145,-  VvAA Lease: vanaf € 488,82  Bijtelling: 20%

Vierdeurs sedanmodellen zijn in sommige landen enorm populair. Bij ons is er ook een kopersgroep die een sedan representatiever vindt dan de populairdere hatchback. Opel had zo’n model een aantal jaren niet in het Nederlandse leveringsprogramma, nu dus weer wel.

Deze sedan is later ontworpen dan de overige Astra’s. Het risico daarvan is dat de achterkant ertegen aangeplakt lijkt, maar dat heeft Opel weten te voorkomen. De fraaie lijnen en vooral de vrij snel dalende daklijn hebben wel als gevolg dat de instap naar de achterbank niet optimaal is: volwassenen moeten hun hoofd vrij diep buigen om niet de rand van de deuropening te raken. Een ander praktisch kritiekpunt is dat het kofferdeksel geen handgreep heeft en ook geen ontgrendeling. Deze is ook niet vanuit het interieur met een drukknop te openen, dat kan alleen via de afstandsbediening in de sleutel.

Het indrukwekkende instrumentarium is bij deze facelift op het vlak van afwerking en materiaalgebruik onder handen genomen en ziet er heel fraai uit. Wat wel op kritiek kan rekenen, is het nieuw vormgegeven front. De knipperlichten zitten hierin zó laag, dat die voor fietsers in druk verkeer slecht te zien zijn. Zoiets vind ik veel zwaarder wegen dan een goede EuroNCAP-botsproefscore.

Een typisch kenmerk van een sedan is de forse bagageruimte. In de Astra Sedan meet die 460 liter, liefst 90 liter meer dan in de hatchback. Wie vooral koffers en tassen vervoert en geen fietsen, kan hiermee prima uit de voeten.

Typisch zo’n auto waar je direct mee overweg kunt

De Astra-serie omvat een breed scala aan motoren, waaraan tegelijk met deze facelift een top-diesel met 143 kW/195 pk is toegevoegd. Die is er juist niet als sedan; ik reed met de aloude 1,7 liter diesel met 96 kW/130 pk. Op zichzelf is die krachtig genoeg voor doorsneegebruik, maar hij is wel aan het einde van zijn loopbaan. Het nadrukkelijk ratelende dieselgeluid is niet van deze tijd. Dat weet ook Opel, want volgend jaar komt er een nieuwe generatie 1,6 liter benzine- en dieselmotoren. Die zullen qua verbruik ook beter scoren, want van het praktijkverbruik van 1 op 16 dat ik behaalde, ben ik niet onder de indruk.

Op de weg is de Astra een gemoedelijke auto. De elektrisch bekrachtigde besturing mist wat gevoel, maar dit is typisch zo’n auto waar iedereen direct mee overweg kan.

Conclusie: de concurrentie in de middenklasse is enorm en Opel komt precies op tijd met de opgewaardeerde Astra om enig tegenwicht te bieden. De Sedan zal niet de meest verkochte variant worden, maar zal wel de hele serie een zetje geven. Daarbij kan het ook een alternatief zijn voor zakelijke rijders die de grotere Insignia uit hun leasebudget zien verdwijnen. 

 

Delen