Peugeot 3008

De vorige 3008 was een echte MPV, maar zijn opvolger is volgens Peugeot een heuse SUV.

Tekst: Bart van den Acker

 

Voor de begrippen MPV en SUV bestaat geen waterdichte definitie; het is dus vooral aan het merk zelf hoe het besluit een model aan te duiden. De nieuwe 3008, door Peugeot nu een SUV genoemd, is qua vormgeving een moderne auto met een stoere uitstraling, vol lijntjes, vormpjes, richeltjes en andere stylingdetails. Zijn maatvoering ligt dicht bij die van grote concurrent Scénic (zie Arts en Auto 04), maar de Peugeot oogt massiever. Voor een moderne auto is de 3008 best overzichtelijk en bovendien lekker wendbaar. De draaicirkel is redelijk klein voor zo’n formaat auto. En dat is toch best handig.

Prijs vanaf € 30.360,- Bijtelling 22 procent

Bij dit type auto kan de omvang van de binnenruimte een belangrijke aankoopoverweging vormen. Daarin blinkt de 3008 niet bepaald uit. Er kunnen vier volwassenen in, maar de ruimte is niet overdadig en de achterbank kan wel worden omgeklapt, maar niet verschoven. De bagageruimte is met 520 liter minimum inhoud ruim, maar geen recordhouder.

De voorstoelen oogsten vooral op een lange rit veel waardering. Dat de zitpositie wat hoog is, is inherent aan het soort auto. Net als in enkele andere Peugeots bekijk je het instrumentenpaneel óver het stuur heen. Als gevolg hiervan is het stuur wel relatief klein, met een dikke rand, en niet rond. In het begin is dat vreemd bij inparkeren en dergelijke, maar ook dat went en zelfs sneller dan ik verwachtte.

De 3008 blinkt niet uit in binnenruimte

Het instrumentenpaneel is eigenlijk een beeldscherm en naar smaak op verschillende manieren in te delen. Een tegen de klok in draaiende toerenteller is mogelijk, maar wel vreemd. Op het instrumentarium verschijnen ook regelmatig overbodige mededelingen zoals ‘houd uw stuur vast’ – terwijl ik dat al doe. De centrale display daarentegen functioneert wel goed. Eronder zit een rijtje ‘pianotoetsen’ voor de diverse functies en dat is ergonomisch handiger dan de draai/drukknoppen die je in veel auto’s ziet.

In een auto van deze klasse verwacht je een adaptieve cruise control, maar deze wordt zelfs niet als optie geleverd. De 1,6 liter benzinemotor met zestraps automaat vormt een heerlijke combinatie: stil, soepel en ruimschoots sterk genoeg. Daarbij reed ik – in heel wisselende omstandigheden maar wél met veel snelwegritten met cruise control – gemiddeld 1 op 14. Héél keurig.

Minder enthousiast ben ik over het afrolcomfort, in het verleden juist hét sterke punt van Peugeot. Toegegeven, ik reed een wat stugge GT-Line, met optionele 19-inch wielen (andere versies zijn iets comfortabeler), maar al het gestuiter was ik na verloop van tijd zat. Juist in een (gezins)auto als deze verwacht je weldadig comfort.

Conclusie: met de nieuwe 3008 mengt Peugeot zich in de strijd om de SUV-koper. Pluspunten zijn z’n sterke uitstraling en de vele mooie details. Maar er zijn ook minpunten, plus een prijskaartje dat niet echt scherp kan worden genoemd.