Peugeot 508

De nieuwe Peugeot 508 onderscheidt zich sterk van zowel zijn voorgangers als zijn tegenhangers.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Peugeot

De 508 lijkt een vierdeurs sedan. Mis! De achterzijde is een héél grote achterklep, die toegang biedt tot 487 liter bagageruimte. Wie dat te weinig vindt, moet nog even wachten tot 2019, dan komt ter aanvulling de 508 SW.

Prijs vanaf 38.590,- Bijtelling 22 procent

Deze 508 vestigt sterk de aandacht op zich, dankzij zijn vloeiende lijnen en mooie, maar niet overdreven details. Hij oogt royaal, maar gek genoeg is hij acht centimeter korter dan zijn voorganger. Opvallend zijn de zijruiten zonder omlijsting, zoals we bij andere merken kennen van sportieve coupés.

Achter het stuur is de Peugeot 508 ook niet bepaald conventioneel. Zoals in alle actuele Peugeots zie ik de tellers óver het stuur heen in plaats van erdoorheen. Het volledig digitale instrumentarium is naar smaak in te delen. Bij de gewone, ronde meters went het snel dat de toerenteller tégen de klok in draait. Fraaie vormen, mooie materialen en de ‘pianotoetsen’ onder het centrale beeldscherm (à la 3008/5008) vallen op: daarmee kies ik de functie voor dat display en dat werkt fijner dan alleen een touchscreen.

De voorstoelen zitten prima, al is de verstelling van de rugleuning slecht bereikbaar. Achterin is het wat minder aangenaam. Er is net voldoende ruimte voor volwassenen, de bank is nogal vlak en door de lage daklijn voel je je erg opgesloten. De van buiten zo bewonderde vormgeving van die achterzijde is ook lastig voor de bestuurder. De dode hoek is enorm, maar ook in de binnenspiegel zie ik weinig, vooral vanwege de massieve hoofdsteunen van de achterbank.

Het stuur is klein en niet rond

Consequentie van de opstelling van de instrumenten is het kleine stuur. Het is niet rond en voorzien van een erg dikke rand. Dat is niet fijn. Op lange ritten krijg ik een krampachtig gevoel in mijn vingers en ga ik vanzelf wat rommelig sturen. Daar komt bij dat de 508 op de weg wat ‘zoekerig’ aanvoelt, waardoor ik veel kleine correcties moet uitvoeren. De rijstrookcorrectie maakt overuren. Wel fijn dat Peugeot nu ook beschikt over adaptieve cruise control die werkt tot stilstand. Dat is een verademing in de file, al reageert het systeem traag als ik weer ruimte krijg om te versnellen.

Met uitzondering van de basis-diesel-uitvoering heeft elke 508 een superfijn schakelende achttraps automaat. De testauto had die automaat met de 96 kW/130 pk diesel. Die is sterk genoeg, mooi stil én zuinig: gemiddeld rond 1 op 17. Er is ook een sterkere diesel en er zijn twee benzineversies. Medio 2019 verschijnt een plug-in hybride, die kan nog een stuk zuiniger zijn.

Conclusie: met deze 508 biedt Peugeot in de grotere middenklasse een aantrekkelijke auto die het vooral van zijn uiterlijk moet hebben, aangezien er enkele minpunten zijn die het rijplezier kunnen beïnvloeden.