Polestar 2
De 2 is het eerste model van Volvo’s elektrische zustermerk Polestar dat in grote aantallen van de band rolt.
Tekst: Bart van den Acker Beeld: Polestar
Er staat dan wel een ander logo op de Polestar, maar het DNA van zustermerk Volvo is zó sterk, dat gum je niet zomaar uit. Hoewel men zich duidelijk heeft ingespannen om van de Polestar 2 (‘Made in China’) een andere auto te maken – zelfs de bliepjes van de richtingaanwijzers zijn veranderd – valt mijn oog toch meteen op de koplampen, zo karakteristiek voor Volvo. De bagageruimte met zijn verticale schot voor losse bagagestukken is eveneens typisch Volvo.
Ook binnenin hangt een Volvo-sfeer. De uitstekende, veelzijdig verstelbare voorstoelen zien er weliswaar anders uit, maar zitten even goed als die in een Volvo.
De Polestar 2 is volledig elektrisch aangedreven en blinkt uit in moderne techniek. Zo heeft hij bijvoorbeeld geen startknop. De voorstoel ‘weet’ dat je er zit en de Polestar start zodra het rempedaal wordt ingedrukt. De bediening is bijzonder eenvoudig, met gelukkig ook nog een paar fysieke knoppen. De auto is continu verbonden met internet. Zeg ‘Hé Google’ en een vriendelijke dame doet van alles voor je, zoals navigeren op Google Maps, met daarin alle actuele verkeersinformatie, wegwerkzaamheden enzovoorts. Dit werkt mooier en beter dan ik tot nu toe in enig andere auto zag.
De ruimte in het prachtig afgewerkte, veganistische interieur is riant, ook achterin zitten passagiers als een vorst. Het uitzicht schuin naar achteren kent wel een enorme dode hoek. Je zou het niet zeggen, maar dit is een hatchback, met 440 liter bagageruimte – riant! – en voorin nog eens 35 liter, ideaal voor de laadkabels.
‘Hij rijdt, veert en stuurt erg prettig’
Eén van de slimmigheden is de grote H-vormige accu (78 kWh) die zich onder de zitplaatsen en de middentunnel bevindt. Die accu maakt integraal onderdeel uit van de dragende constructie van de auto, wat niet alleen bijdraagt aan de veiligheid, maar ook aan een ongekend laag geluidsniveau. Dit laatste is ook te danken aan de speciaal ontwikkelde banden met schuimvulling. Duur, maar doeltreffend.
De auto weegt een lieve 2.200 kg. Voor de aandrijving zorgen twee elektromotoren, samen 300 kW/408 pk sterk. Met snelwegkilometers op de uitstekend werkende adaptieve cruisecontrol, is dat vermogen volslagen overbodig. Komend jaar komt er echter een versie met maar één zo’n motor, wat ruim voldoende is en waarschijnlijk zuiniger. Ik kreeg de testauto onmogelijk onder de 20 kWh/100 km, 400 km actieradius is dus uitgesloten. Dat kan beter en wordt het ook. De 2 rijdt, veert en stuurt bijzonder prettig, óók op het standaard onderstel. De optionele, in 22 standen verstelbare schokdempers zijn echt niet nodig.
Conclusie: de Polestar 2 is een zeer welkome nieuwkomer, een elektrische auto met doeltreffende, moderne techniek en uitstekende rijeigenschappen.