Portfolio vanuit de praktijk ontwikkeld

Omdat hij het miste op de werkvloer, ontwikkelde SEH-arts Martijn van Beijnen zelf een digitaal opleidingsportfolio. Zo werd hij ondernemer, met grote ambities.

Tekst: Martijn Reinink Beeld: De Beeldredaktie/Angeline Swinkels 

Of hij nou in een restaurant zit (“De looproute is makkelijker als ze die tafel een kwartslag draaien”) of op de SEH werkt in het Jeroen Bosch Ziekenhuis: Martijn van Beijnen (40) heeft de neiging oplossingen te bedenken voor problemen die hij ziet. Dat doet de SEH-arts ook wanneer hij constateert dat steeds meer collega’s gaan ‘echoën’, maar dat er te weinig supervisors beschikbaar zijn om al deze mensen te scholen. “Het is veel efficiënter als een expert op afstand echobeelden kan beoordelen, op ieder gewenst moment.” Vanuit die gedachte bouwt Van Beijnen zelf met gratis software (“Ik heb vroeger weleens wat geprogrammeerd”) een eerste versie van een digitaal echoportfolio. Dit prototype legt hij voor aan een vriend, voormalig SEH-arts, nu ondernemer in de technologiesector. “Hij was meteen enthousiast en zei: ‘Dit gaat werken, we moeten dit omzetten in professionele software’.”

Ze bundelen de krachten en richten een bedrijf op: ExpertFolio. “Ik had het echoportfolio in eerste instantie bedacht voor onze eigen afdeling, maar nagenoeg alle SEH-vakgroepen in Nederland zijn aangehaakt.” Na dit succes zet Van Beijnen een volgende stap: het echoportfolio wordt opgevolgd door een curriculumomvattend opleidingsportfolio, gebaseerd op EPA’s (Entrustable Professional Activities), de nieuwe bouwstenen voor theorie- en praktijkonderwijs in de zorg. “Als SEH-arts ben ik elke dag bezig met het begeleiden van arts- en coassistenten, maar ik had geen goed inzicht in hun voortgang en behaalde competenties. De afzonderlijke beoordelingen gaven mij geen context en ik was veel tijd kwijt aan het verkrijgen van overzicht: wat zijn de gestelde leerdoelen en wat mag iemand al zelfstandig uitvoeren? Het systeem dat wij hebben ontwikkeld, geeft me nu wel deze inzichten.” 

‘Gemaakt door en voor professionals van de werkvloer’

Behalve de meeste SEH-vakgroepen maakt inmiddels een groot deel van de verpleegkundige en medisch-ondersteunende opleidingen gebruik van het systeem. Hoe de SEH-arts organisaties overtuigt van zijn e-portfolio? “Het is gemaakt door en voor professionals van de werkvloer. We weten uit ervaring wat mensen in de praktijk nodig hebben. Als ik inlog in een portfolio wil ik in een oogopslag bepaalde dingen zien, zoals voortgang en bekwaamheden: voor welke taken kan ik iemand inzetten? En de student wil direct zijn leerdoelen zien en weten waarmee hij aan de slag moet.” 

No room for error 

Maar Van Beijnens ambities reiken verder dan de zorg. “Binnen het bedrijfsleven is er, met name de laatste jaren, veel animo voor competentiegericht opleiden. Ons systeem heeft zich in de medisch sector bewezen, waar no room for error is, dus ik ben ervan overtuigd dat het ook in andere sectoren kan worden toegepast.” Binnen zijn bedrijf en dat van zijn compagnon heeft hij al de proef op de som genomen. “Als experiment hebben we EPA’s ontwikkeld voor de verschillende afdelingen. Daardoor hebben we nu op een vergelijkbare manier als in de kliniek inzicht in de competenties van onze werknemers. Dat werkt prettig voor zowel de werknemer als de manager die veel tijd bespaart omdat de bewijslast voor competenties door werknemers zelf wordt verzameld. Over vijf jaar hoop ik dat grote organisaties in allerlei sectoren gebruikmaken van ExpertFolio.” 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*