Renault Twingo Electric

De elektrische versie van de Twingo is al lange tijd aangekondigd. Nu is die er, als goedkoopste elektrische auto op de markt. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Renault

De huidige generatie Twingo verscheen in 2014 en tóen al werd de komst van een elektrische aangekondigd. De expertise van Renault met elektrische auto’s komt hier prima tot z’n recht. In de vloer, ingebed in een frame dat bescherming biedt bij zijdelingse aanrijdingen, ligt een 22 kWh grote lithium-ion-accu. De elektromotor bevindt zich onder de 219 liter grote bagageruimte. De motor levert 60 kW (82 pk), maar vooral de 160 Nm trekkracht maakt hem ruimschoots sterk genoeg. 

Prijs vanaf € 20.690,- Bijtelling 12 procent

Deze Electric is meer nog dan de benzine-Twingo een pure stadsauto. Dat heeft te maken met zijn lengte van slechts 361 cm, maar vooralook met de zeer krappe draaicirkel. In combinatie met de overzichtelijke vormgeving maakt dit het inparkeren van de Electric tot een feest. Het is jammer dat het zicht in de binnenspiegel wat wordt verstoord door de lange hoofdsteunen van de voorstoelen.

De Twingo is er alleen als vierdeurs. Voor volwassenen is het achterin wat krap. De vier deuren zijn handig voor plaatsing van ISOFIX-kinderzitjes. De eenvoudige bediening, samen met de souplesse van de elektromotor en de lichte maar nauwkeurige besturing, maken hem in de stad als een vis in het water. Typisch Renault is de keuze tussen cruisecontrol of een zelf in te stellen snelheidslimiet. Dat laatste voorkomt dat u in de stad onbedoeld te snel rijdt. 

Snelweg? Oh ja, dat kan-ie best. Ik heb de cruisecontrol op 100 km/u gezet, dat gaat prima. Sterker nog, door het gewicht van de accu laag in de bodem is de Electric stabieler dan de benzineversie. Het is alleen niet reëel om comfort te verwachten. Daarvoor zijn de voorstoelen te kort en te vlak en het onderstel te stug op klinkerwegen, putdeksels en verkeersdrempels. 

‘Nog meer dan de benzine-Twingo is deze Electric een pure stadsauto’

Het stroomverbruik hangt sterk af van de wijze van gebruik. Ik haalde op een koude dag met wisselende omstandigheden 15 kWh/100 km, maar met alleen stadsverkeer is 12 kWh/100 km best haalbaar. Volgens de WLTP-meting is een actieradius van 190 kilometer haalbaar. Klopt: na een laadsessie tot 100 procent kon ik volgens het instrumentarium 186 kilometer rijden. Voor stadsgebruik en woon-werkverkeer kun je daar best mee uit de voeten.

De Twingo kan niet aan de snellader: laden gaat alleen aan normale laadpalen. Dankzij een gepatenteerd laadsysteem gaat dat wel snel. Hij kan laden met 22 kW, mits de paal dat biedt. Dat is twee keer zo snel als veel andere auto’s. In de praktijk gaat de batterij in een uur van 0 naar 80 procent. Even aan een publieke lader terwijl u winkelt, zorgt dus voor vér over de 100 kilometer actieradius. 

Conclusie: de Twingo is onverminderd een leuke, bijna koddige auto om te zien. De elektrische versie komt zeer goed tot zijn recht in stadsverkeer. Zo lang het duurt, is het op dit moment de goedkoopste nieuwe, volledig elektrische auto.