Seat Ibiza

De nieuwe Seat Ibiza is een compacte vijfdeurs die onderhuids sterk overeenkomt met de eveneens nieuwe Volkswagen Polo, maar een heel eigen imago heeft.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Seat

 

Seat is als merk veel dynamischer dan zijn nuchtere Duitse concerngenoot Volkswagen. Dat zit ’m vooral in het uiterlijk. ‘Live’ lijkt hij van zijn voorganger veel meer te verschillen dan hij op foto’s doet vermoeden. Opvallend zijn de sterke, ‘harde’ lijnen en het gebrek aan fratsen. Het is een behoorlijk uitgesproken auto. Hij oogt groter dan de vorige, maar blijkt alleen enkele centimeters breder, niet langer. Niettemin is deze Ibiza iets ruimer dan ‘de oude’. Achterin is het net niet de ruimste in zijn klasse. Maar voorlopig heeft de Ibiza wel – nipt – de grootste bagageruimte van dit zogenaamde ‘B-segment’ met 355 liter inhoud.

seat Ibiza 2018Prijs vanaf € 15.200 Bijtelling 22 procent

Voorin kom je als volwassene in ruimte niets te kort. Als passagier voorin is het wel oppassen dat je bij het instappen niet je knie stoot tegen de scherpe hoek van het dashboard. Een beetje meer opbergruimte rond de bestuurdersstoel had ik wel kunnen waarderen. Het grote, erg fraai uitgevoerde centrale beeldscherm is bekend uit andere, grotere modellen. Het werkt prettig, met een erg fijn navigatiesysteem (alleen duurdere uitvoeringen) en alle moderne voorzieningen. De hele bediening van de Ibiza is goed doordacht en stelt me nergens voor vraagtekens.

Ik reed in een extra sportieve FR-uitvoering, met onder meer sportstoelen met vrij hoge en harde, opstaande randen. Ik zit er perfect in, maar mensen met een breed postuur zijn waarschijnlijk minder gecharmeerd van dit soort stoelen. Heel goed: elke Ibiza heeft een noodremsysteem voor aanrijdingen met voetgangers en dergelijke. Nog een pluimpje: de Ibiza heeft in de duurdere versies zelfs adaptieve cruise control. Wel reageert die soms traag en is de minimale afstand in het Nederlandse verkeer vaak nog te groot, maar in druk verkeer is dit wel heel prettig. Daar komt bij dat de ingestelde snelheid ook gehandhaafd blijft als ik van versnelling wissel.

De hele bediening is goed doordacht

De Ibiza FR staat op 17 inch lichtmetalen wielen en een verlaagd onderstel. Het is een kwestie van smaak, maar het heeft niet mijn voorkeur. Hierdoor is de Seat op veel oneffenheden net even te hard en te stoterig. Ik weet zeker dat andere versies fijner rijden. De Ibiza FR stuurt wel als het spreekwoordelijke scheermes.

Op enkele uitzonderingen na zijn bijna alle versies van de Ibiza uitgerust met de intussen overbekende 1,0 liter driecilinder. Ik reed met de minst krachtige 1.0 TSI (70 kW/95 pk). Die is op kruissnelheid best stil en wat mij betreft sterk genoeg. Er is ook een 85 kW/115 pk-versie. Afhankelijk van het gebruik varieert het brandstofverbruik nogal. Ik reed 1 op 15, maar 1 op 17 kan ook zomaar.

Conclusie: de Seat Ibiza is een compacte, zeer competente auto zonder fouten. Zijn eigen stijl maakt ’m duidelijk anders dan bijvoorbeeld een Polo en hij kan zo best eens nog méér klanten aanspreken dan voorheen. Echt een prima auto!

Delen