Skoda Scala

Met de Scala gaat Skoda in de middenklasse de concurrentie aan met de gevestigde orde.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Skoda

Skoda is een concerngenoot van Volkswagen en zo bezien is de komst van de nieuwe Scala, concurrent van de Golf, best opmerkelijk. Daar zit natuurlijk achter dat er ook een nieuwe generatie van die laatste aankomt. Te zien is dat Skoda weer flink heeft ‘gewinkeld’ in de schappen van Volkswagen. Zowel in de onderhuidse techniek als in het interieur kom ik veel bekends tegen.

Prijs vanaf € 21.990,- Bijtelling 22 procent

De Scala is een heel sterke aanvulling in de middenklasse. Hij heeft een eigen gezicht en is net zo tijdloos als andere Skoda-modellen, wat op termijn ook goed is voor de restwaarde. Dit is geen auto waarvan je in katzwijm valt, maar echt lelijk is hij ook niet. Ik constateer verder wat opvallende ‘kopieerdetails’: de knipperlichten lijken direct van Audi afkomstig en de wijze waarop de merknaam achterop de testauto prijkt, is hetzelfde als bij Volvo. Gelukkig zijn er ook typische Skoda-details, zoals de ijskrabber in de tankklep en de parkeerbonnetjeshouder. 

De Scala scoort pas echt sterk in het interieur. Door de grote wielbasis (afstand voorwielen/achterwielen) is hij opvallend ruim, waarschijnlijk nu de ruimste in de middenklasse. Voor- en achterin kom ik niks te kort, ook bestuurders met lange benen vinden een prima plek achter het stuur. Met z’n bagageruimte van 470 liter minimuminhoud zet de Scala de Golf eveneens op ruime achterstand. De afwerking is vooral degelijk en logisch. Vreemd is wel dat ook de duurdere uitvoeringen geen navigatiesysteem hebben. Als je het juiste kabeltje hebt, kun je daarvoor via Apple Carplay je telefoon gebruiken. Maar zo word je wel bijna verplicht om een smartphone te hebben. 

Sterk in het interieur

De Scala is er met slechts twee aandrijflijnen: de 1,0 liter driecilinder (85 kW/115 pk) die we van heel veel modellen kennen, met een handgeschakelde zesbak, plus een 1,5 liter viercilinder (110 kW/150 pk) die standaard is gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. Ik denk dat het gros van de Scala-kopers genoeg heeft aan die kleinere motor. Toch vind ik het jammer dat de sterkere motor is voorbehouden aan twee relatief dure uitvoeringen.

Zelf reed ik met die 1,5 en vooral de combinatie motor/automaat is erg prettig. De viercilinder schakelt ongemerkt bij heel geringe belasting twee cilinders uit om brandstof te sparen. Feit is wel dat ik een keurig gemiddeld praktijkverbruik rond 1 op 16 scoorde, al suggereerde de boordcomputer dat ik nog veel zuiniger was. De afstemming van het onderstel is stevig, maar gelukkig niet té hard. Kleine irritatie: veelvuldig kreeg ik de waarschuwing dat ik het stuur moest vasthouden. Maar ik deed niet anders!

Conclusie: Met de Scala komt Skoda in een marktsegment waarin het  tot dusver niet veel had te melden. Dat ligt nu anders met deze ruime, prima rijdende, lichtelijk no-nonsense vijfdeurs met een heel scherp prijskaartje.