smart forfour electric drive

De opmars van de elektrische auto verloopt traag. Bij de merken die zich bezighouden met volledig elektrische aandrijving loopt smart voorop.

Tekst: Bart van den Acker

 

Alle drie de huidige modellen van het merk (fortwo, fortwo cabrio en forfour) zijn er zowel in een versie met benzinemotor als met volledig elektrische aandrijving. Ik koos voor de elektrische versie van de vierdeurs forfour, omdat die net iets meer praktische mogelijkheden kent dan de tweepersoons fortwo.

Prijs vanaf € 23.843,-  Bijtelling 4 procent

Rijden met een elektrische auto, vrijwel ongeacht het merk, is heel eenvoudig. Ik start de smart met een contactsleutel en het dashboard vertelt dat de auto er klaar voor is. Een echte transmissie is er niet, de ‘pook’ doet wel denken aan een automaat, met de standen vooruit, achteruit, neutraal en parkeren. Ik heb ook vrijwel meteen de ‘ECO’-knop ingedrukt. Dat zorgt voor zo’n 10 procent extra bereik en een sterkere vertraging als ik het ‘gas’ los-laat; alsof de auto afremt op de motor. Het rempedaal heb ik zelden nodig, anders dan om echt te stoppen. Met zijn lichte besturing, behoorlijk uitzicht rondom en het uitstekende bedieningsgemak is de forfour een geweldige stadsauto. Het verbaast me wel dat de afstemming van het onderstel zo hard is. In combinatie met de vrij korte wielbasis (afstand voor/achterwielen), maakt dit verkeersdrempels tot serieuze hindernissen.

Op buitenwegen rijdt de forfour heel behoorlijk. Op kruissnelheid valt pas echt op hoe stil de auto is. Ik gebruik hier veelvuldig de cruise control, dat rijdt nog relaxter en iets zuiniger. Dat is nodig ook, want ‘actieradiusangst’ rijdt steeds met me mee. Dat komt ook doordat het rijbereik in de praktijk afhankelijk is van de temperatuur. Op een gure dag (9°C) wil ik toch echt de verwarming aan. Waar smart een bereik van 160 kilometer belooft, blijft er zo maar 104 kilometer van over, zelfs in de ECO-stand. Vooral in het begin van de rit tuimelt het bereik harder naar beneden dan de kilometerteller oploopt.

Met zijn lichte besturing, behoorlijk uitzicht rondom en het uitstekende bedieningsgemak is de forfour een geweldige stadsauto

Zodra de accucapaciteit onder de 20 procent daalt, breekt de paniek uit en wordt de actuele reserve niet meer digitaal op het dashboard weergegeven, alleen op een analoge, onduidelijke meter. Via de snelweg blijkt mijn eindbestemming te ver weg. Dan maar aan de snellader met een ongeplande koffiestop. Na een half uur heb ik genoeg stroom om zonder paniek met 100 km/u door te rijden.

Mijn verbruik op een rit onder wisselende omstandigheden ligt op 18 kWh/100 km. Met een gemiddelde energieprijs van € 0,20 per kWh (gewoon, thuis) en een benzineprijs van € 1,50 komt dit qua kosten overeen met een benzineauto die 1 op 41,66 rijdt. Er is geen auto die dát haalt.

Conclusie: met deze forfour (en fortwo) is smart representatief voor compacte elektrische auto’s anno nu. Het wachten is op een doorbraak in accutechniek. Tegelijk moeten de juiste kopers zich realiseren dat zo’n smart genoeg biedt voor het gewenste gebruik. Medicijnen bezorgen binnen de stad? Dat zou kunnen!