Subaru Forester e-Boxer

De volledig nieuwe generatie van de Forester is een hybride. Een primeur voor Subaru.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Subaru 

Het kleine Japanse merk Subaru kent – ook onder Arts en Auto-lezers – heel trouwe rijders. Wie eenmaal is gevallen voor Subaru’s ‘eigenwijze’ karakter, wil niet anders meer. Het zeer hoge kwaliteitsniveau en daarmee een lang en betrouwbaar autoleven dragen bij aan die merkentrouw.

Prijs vanaf € 43.995,- Bijtelling 22 procent

De compleet nieuwe Forester is wederom een echte Subaru: mét opvallende nieuwe elementen, zoals de nieuw ontwikkelde 2.0 liter boxermotor (110 kW/150 pk) die is gekoppeld aan de ‘Lineartronic’ CVT-automatische transmissie. Daartussen zit – letterlijk – een elektromotor (12.3 kW/16.7 pk). Soms, bij ‘kruipen’ in druk stadsverkeer, drijft die de auto zelfstandig aan en volgens de definitie is het daarmee een full hybrid, maar in de regel assisteert die elektromotor alleen, bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit stilstand. Knappe techniek waar u als bestuurder geen omkijken naar heeft en die leidt tot een daling van het verbruik van minstens 10 procent. 

Hoewel ze niet exact met elkaar kunnen worden vergeleken, is de nieuwe Forester met een praktijkverbruik van ruim 1 op 12 een stuk zuiniger dan eerdere modellen, al is hij niet de zuinigste van de SUV’s in de grotere middenklasse.

Zijn kracht zit echt van binnen

De Forester is geen schoonheid: zijn kracht zit echt van binnen. Hij is lekker ruim en netjes en degelijk afgewerkt. Onderhuids heeft hij de bekende permanente vierwielaandrijving, waardoor hij niet alleen op ongebaande paden prima uit de voeten kan, maar tevens een heel royale 1.870 kilo zware aanhanger mag trekken.

Subaru verrast ook in dit model met enkele slimme details. Op het dashboard zie ik wanneer mijn remlichten branden. Er zit een ruitensproeiertje op de achteruitrijcamera om die schoon te houden. In de rechterbuitenspiegel zit een cameraatje dat is gericht op het rechtervoorwiel; ideaal bij scherp inparkeren. Er is een systeem dat controleert of ik geen kind of hond op de achterbank ‘vergeet’ en een systeem dat in de gaten houdt of ik wel oplet. Het zelfontwikkelde systeem ‘EyeSight’ zorgt voor een combinatie van adaptieve cruisecontrol en rijstrookbewaking. Jammer van de overtollige piepjes en dat het systeem zichzelf in de stortregen uitschakelt als het de belijning op de weg niet meer ziet. 

Op de weg is de Forester een fijne gebruiksauto en mede door Eyesight ook een puike metgezel op lange (vakantie)ritten. Het dashboard geeft véél informatie als je de bediening doorhebt. Helaas ontbreekt een aanduiding voor de motortemperatuur, anders dan een blauw (of rood!) lampje. De auto heeft fijne stoelen met een goede zitpositie en het geluidsniveau is heel laag. 

Conclusie: voor vaste Subaru-klanten is de nieuwe Forester een belangrijke stap: voor het eerst hybride! Verder biedt dit model veel uitstekende kwaliteiten, in de basisversie al een prachtige uitrusting en dat voor een redelijke prijs.