Suzuki Baleno
In rap tempo vernieuwt Suzuki zijn modellenprogramma. Na de Celerio en de Vitara is nu de Baleno aan de beurt; de Ignis en de Swift zitten nog in de pijplijn.
Tekst: Bart van den Acker
De naam Baleno heeft Suzuki eerder gebruikt, maar vreemd genoeg voor een compleet andere auto. De nieuwe Baleno is een vijfdeurs hatchback in het fel beconcurreerde B-segment. Er een week mee rijden maakt al snel duidelijk dat de Baleno meer in de concurrentiestrijd gooit dan alleen de prijs.
Prijs vanaf € 14.999,- Bijtelling 21 procent
De Baleno is voor een auto van dit formaat verbazend ruim. Volwassenen van gemiddeld postuur kunnen ook achterin prima zitten. De bagageruimte behoort met een minimuminhoud van 355 liter tot de grootste in deze klasse, terwijl de Baleno zeker niet de grootste buitenmaten heeft. Knap gedaan. De bagageruimte biedt ook nog eens een vloer die op twee hoogtes kan liggen. Maar ik heb niet alleen maar lof. De voorstoelen hebben een wat korte zitting en op lange ritten miste ik steun in de rug, al is dat natuurlijk persoonlijk; maar vermoeiend was het wel. Het dashboard is tamelijk conventioneel. Het is niet handig dat de boordcomputer achter het stuur zit, dat ik dus moest loslaten zodra ik die moest bedienen.
Suzuki legt zelf veel nadruk op het lage rijklare gewicht (vanaf 840 kilo). Dat is geen loze kreet, maar er zijn meer merken die streven naar gewichtsverlaging. De Baleno is nu de lichtste in zijn soort; maar hoe lang nog?
Voor dit formaat is-ie van binnen verbazend ruim
Het leveringsprogramma omvat drie motoropties. De meest voor de hand liggende is een 1,2 liter viercilinder (66 kW), alternatief is een 1,0 liter driecilinder met turbo (82 kW). De derde variant had ik als testauto, de 1,2 als ‘mild-hybrid’ met een uitsluitend ondersteunende elektromotor. De boordcomputer was – zoals vaker het geval – iets te optimistisch over het gemiddelde brandstofverbruik. Ik reed op een háár na 1 op 20, maar met een normale 1,2 zal 1 op 18 ook haalbaar zijn. De Baleno is typisch een auto voor mensen die geen gigantische afstanden rijden, dus het werkelijke financiële voordeel van die hybride blijft heel bescheiden, tenzij de aardolieprijs weer keihard gaat stijgen.
Qua rijcomfort vond ik de Baleno niet echt overtuigend. Vering en demping zijn vrij soepel, maar ik hoorde bijgeluiden uit het onderstel komen. De besturing voelt nogal doods aan en op kruissnelheid komt de auto wat onzeker over. De wegligging is redelijk. De relatief dure testauto bewees dat de basisuitvoering vaak de beste keuze is. Alles wat de testauto duurder maakt, werkt minder prettig. Denk aan een omslachtig navigatiesysteem of adaptieve cruise control die te grote gaten laat vallen én onder de 40 km/u niet werkt. Die zou u dus achterwege kunnen laten.
Conclusie: de Baleno neemt het op tegen heel sterke concurrenten. Als het aankomt op vergelijken, scoort hij hoog op ruimte en (gering) gewicht. Plus natuurlijk op betrouwbaarheid, gezien het hoge kwaliteitspeil van het merk Suzuki.