Suzuki Swift

Suzuki Swift

De vorige Swift is vooral op grond van zijn betrouwbaarheid verkozen tot ‘Occasion van het jaar’. Dat schept meteen hoge verwachtingen voor deze nieuwe.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Suzuki

 

Over de betrouwbaarheid maak ik me geen zorgen, ook al is deze Swift vrijwel volledig nieuw ontworpen. Het kwaliteitspeil van Suzuki is gewoon heel hoog, in lijn met andere Japanse merken, waarbij komt dat auto’s als de Swift over het algemeen niet zwaar worden belast. Gevolg: er gaat zelden of nooit wat mis!

Prijs vanaf € 15.499,- Bijtelling 22 procent

De nieuwe Swift is een fractie korter dan de vorige editie, terwijl de meeste nieuwe modellen ‘groeien’. De stijl en de vormgeving maken hem wel direct tot een Swift. Er zitten elementen in die doen denken aan een Mini, zoals de rondlopende, opvallend verticale voorruit en het vlakke dak. Al is deze Swift kleiner, hij is toch ruimer dan eerdere edities. Vier volwassenen van gemiddeld postuur passen er prima in. Het vlakke dak zorgt daarbij voor voldoende hoofdruimte en maakt in combinatie met de vrijwel vierkante uitsnede van de achterdeuren de instap net even gemakkelijker. De bagageruimte is zelfs 54 liter groter (nu: 265 liter), maar behoort nog steeds tot de kleinere in deze klasse. De vorm van de voorruit heeft als nadeel dat hoog boven de weg gesitueerde verkeerslichten moeilijk te zien zijn als je er vlak voor staat. Een ander minpunt is de grote dode hoek rechtsachter.

Voorin staan twee prima stoelen. Het dashboard is keurig verzorgd en heeft een logische bediening. Het navigatiesysteem daarentegen werkt niet bijzonder logisch en in de POI’s (points of interest) ontbreken onder meer de parkeergarages. Lastig in een vreemde stad! Het is ook jammer dat het centrale beeldscherm erg laag zit.

Hij is ruimer dan vorige edities

Suzuki biedt keuze uit twee motoren. De 1,2 liter viercilinder met 66 kW/90 pk is krachtig genoeg voor het gros van de kopers. Ik reed de 1,0 liter driecilinder met turbo (82 kW/112 pk). Beide motoren zijn in één uitvoering voorzien van een ‘smart hybrid’-systeem, een elektromotor die assisteert bij wegrijden en accelereren. De testauto had dit systeem ook. Tijdens het rijden merk je daar niks van. Uiteraard heeft dat hybrideverhaal tot doel het verbruik te verlagen. Ik kan het verbruik niet vergelijken met een versie zonder dit systeem, maar mijn praktijkgemiddelde van 1 op 17 viel me tegen. De meerprijs van het hybridesysteem is door verschil in uitvoering lastig te bepalen, maar niet snel terugverdiend.

De Swift rijdt verder prima. De besturing vind ik wel wat gevoelloos, maar de meeste kopers zal dat niet storen. De vijfbak (jammer: geen zes) schakelt nauwkeurig, de koppeling is soepel en het veercomfort voor een auto in deze klasse is heel goed, vooral niet te hard.

Conclusie: de Swift is net als voorheen een leuke, lichtelijk eigenwijze verschijning. Hij rijdt prima en kwalitatief is Suzuki tóp! Kijk voor aankoop wel kritisch naar de gewenste uitvoering.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*