Toyota Corolla

Volledig elektrisch een stap te ver? Hybride is een goede tussenstap, neem bijvoorbeeld de nieuwe Corolla. 

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Toyota

ja, de naam Corolla is weer terug. Twaalf jaar geleden gebruikte Toyota voor zijn middenklassemodel ineens de naam Auris, nu heet de opvolger daarvan opnieuw Corolla. Vergeleken met de laatste generatie Auris is deze Corolla een volgende stap in de verfijning van de hybridetechniek die twintig jaar geleden voor het eerst te zien was in de Prius.

Prijs vanaf € 23.995,- Bijtelling 22 procent

Ook nu weer vormt het grote bedieningsgemak één van de sterkste Corolla-eigenschappen. De nieuw ontwikkelde 2,0 liter benzinemotor (135 kW/180 pk, slechts 83 g/km CO2–uitstoot) en een flinke elektromotor zijn aan elkaar gekoppeld via een CVT-automatische transmissie.

Pluspunt is dat de auto steeds zelf bepaalt wat de meest geschikte aandrijfvorm is. Dat betekent niet dat je er als bestuurder geen invloed op hebt. Met een rustige rijstijl kun je de elektromotor ‘dwingen’ en de benzinemotor, mits deze op temperatuur is, in Stadsverkeer of file zo weinig mogelijk gebruiken. Juist onder ongunstige omstandigheden verbruikt de Corolla namelijk geen brandstof.

Overigens is de benzinemotor zó stil dat je scherp moet opletten om te horen wanneer hij werkt. Met de radio aan is dat alleen van het instrumentarium af te lezen.

Hij hoeft nooit aan de stekker

Voor alle duidelijkheid: de Corolla zorgt er zelf voor dat de batterij genoeg spanning heeft; hij hoeft dus nooit aan de stekker. Gesneden koek voor wie al Toyota-hybride rijdt, maar mijn indruk is dat niet iedereen weet hoe goed, mooi en zuinig dit werkt. Het brandstofverbruik hangt sterk af van het aantal keren dat die elektromotor in actie komt. Met véél snelweg kwam ik uit op 1 op 17,5, wat me een beetje tegenviel. Met eerdere versies was 1 op 20 gemakkelijk haalbaar, wat ook zal opgaan voor de Corolla met de andere benzine/hybridetechniek (1,8, 90 kW/122 pk, 76 g/km). 

Ik reed de stationwagon Touring Sports (de Corolla is er ook als hatchback en sedan), een geheel nieuw model dat ik niet gek veel vond verschillen van dit model van zijn voorganger, de Auris. De Corolla ziet er wel dynamischer uit en voelt wat minder ‘afstandelijk’ aan. 

De Corolla rijdt zeer comfortabel dankzij een heel goed afgestemd onderstel. Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen. Bij de voorstoelen zijn de zittingen wat aan de korte kant. De afwerking van het interieur is bijna op Lexus-niveau. 

Ik vond de bediening van het navigatiesysteem wel wat omslachtig. Ook onhandig is dat de uitstekend werkende (standaard!) adaptieve cruise control elke keer opnieuw ingeschakeld en afgesteld moet worden. De bagageruimte is flink (598 l.) en nét even groter dan de vorige. 

Conclusie: Naast slimme hybridetechniek, een gunstig verbruik en prima rijeigenschappen biedt ook deze nieuwe Corolla weer het enorm hoge kwaliteitsniveau dat we van oudsher van Toyota zijn gewend.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*