Uit de oude doos V

Als de reclames in de Arts & Auto’s uit 1973 een tijdsbeeld schetsen, dan is al direct duidelijk dat het toen economisch beter ging dan nu. Het optimisme juicht de lezer vanaf elke bladzijde toe. Tijdschriften waren toen nog heel belangrijk voor reclamemakers. Ruim de helft van elke Arts & Auto in de seventies bestaat uit advertentiepagina’s.

 

Op zo’n aantal is de huidige redactie qua inkomsten stiekem weleens jaloers. Er is volop reclame voor boten, airconditioning – voor praktijk en thuis –, autoradio/cassettespeler-combinaties, super-8 filmcamera’s, sieraden en voor het nieuwste van het nieuwste, de telefoonbeantwoorder. Je kon het blitse apparaat eerst een maand huren en uitproberen en het daarna desgewenst kopen.

Maar je-van-het is toch wel het eigen zwembad buiten! Daarvoor wordt in alle soorten en maten geadverteerd en ook redactioneel is er aandacht. In het aprilnummer staat een artikel van maar liefst vier pagina’s met aantrekkelijke zwart-witfoto’s. ‘Een eigen zwembad! Hoevelen’, vraagt de auteur zich af, ‘worden niet gebiologeerd door hun droom achter deze drie simpele woorden.’ In 1973 is die droom in Nederland ‘reeds volop werkelijkheid’ voor bijna 3500 ‘uitverkorenen’. En, ‘er komen er ieder jaar tussen de 200 en 300 bij.’ Waren de zomers van toen dan toch niet alleen in onze herinnering mooier?

Delen