Volkswagen Tiguan

De nieuwe Volkswagen Tiguan is niet alleen groter, ruimer en lichter dan zijn voorganger, maar ook goedkoper.

Tekst: Bart van den Acker

Door verschillen in specificaties is het lastig berekenen hoeveel goedkoper het nieuwe model Tiguan is dan het vorige, maar het zal tussen de 3000 en 4000 euro zijn. Enerzijds komt dat door een lagere CO2-uitstoot (minder BPM), anderzijds doordat Volkswagen sinds enkele jaren een scherpere prijs-productverhouding hanteert.

101667-01Prijs vanaf € 28.791,- Bijtelling 25 procent

De vormgeving van de Tiguan wordt gekenmerkt door scherpe lijnen en hoekjes, misschien hier en daar iets te veel, maar dat is een kwestie van smaak. Al met al is het een strakke, zakelijke verschijning. Het nieuwe model is langer, breder en ook iets lager waardoor vooral de voorzijde overzichtelijk is, wat bij inparkeren nuttig is aangezien de ‘parkeerpiepers’ schromelijk overdrijven.

De grotere maatvoering leidt tot meer ruimte binnen-in. De optionele ‘ErgoActive’ voorstoelen, compleet met massagefunctie (!), zijn op elke denkbare manier instelbaar en zitten voortreffelijk. De achterbank is in delen te verschuiven. Met de bank in de achterste positie is nog een zeer grote bagageruimte van 615 liter beschikbaar. Zelfs uit de kluiten gewassen passagiers kunnen er goed zitten. Met kinderen achterin kan de bagageruimte nog verder worden vergroot.

De grotere maatvoering leidt tot meer binnenruimte

De test-Tiguan waarin ik reed, beschikte over een naar wens instelbaar dashboard. Dat is wel iets om vóór het rijden uit te puzzelen. Voor de grootte van de tellers is er keuze uit twee formaten; de ruimte daartussen wordt benut voor de weergave van allerhande gegevens naar keuze: verbruik, afstemming van de audio, navigatie; noem maar op. Het aantal variabelen in combinatie met de centrale display is echter zo groot dat het tijd kost voordat een bepaalde instelling weer is teruggevonden. Maar los daarvan is de Tiguan uitermate gemakkelijk te rijden. De adaptieve cruise control (optie) reageert mooi vloeiend, ook bij wisseling van rijstrook.

De testauto is voorzien van de 1,4 liter ‘TSI’-benzinemotor. Het lijkt uit verhouding, een veertienhonderdje in zo’n auto, maar het is verbazend hoe goed de 110 kW sterke motor met de 1400 kg wegende Tiguan overweg kan. Daarbij krijgt hij in de testauto assistentie van de fabelachtig mooi werkende DSG-automatische transmissie met zes versnellingen, die ook de geluidsproductie bescheiden houdt.

Met de Tiguan reed ik een voor dit formaat auto keurige 1 op 13. Jammer dat de boordcomputer me wil doen geloven dat de auto zelfs nog zuiniger reed. Wat het rijden zelf betreft waren veercomfort en wegligging van het niveau dat ik van zo’n auto verwacht.

Conclusie: de Volkswagen Tiguan is een competente en comfortabele middenklasse-SUV. Hij is heerlijk ruim, rijdt gemakkelijk en prettig. Het is wel zaak de gewenste uitvoering nauwkeurig te specificeren, want de catalogusprijs schiet snel de hoogte in door de vele optiepakketten.

Delen