Volvo S90

De S90 is Volvo’s nieuwe vierdeurs sedan topmodel. Het Zweedse merk gaat met deze indrukwekkende verschijning de strijd aan met een zeer sterke gevestigde orde.

Tekst: Bart van den Acker

Aan ambitie ontbreekt het Volvo zeker niet. De S90 en de ‘estate’ V90 – die later dit jaar verschijnt – zijn gebaseerd op hetzelfde platform als de vorig jaar uitgebrachte XC90, die nu al een groot succes is. Vooral de S90 moet het opnemen tegen een zeer sterke gevestigde orde: Mercedes-Benz, BMW, Audi, Lexus en Jaguar. De S90 is een indrukwekkende verschijning, maar het is jammer dat hij het typische Volvo-karakter mist. Vooral de achterzijde vind ik niet sterk. Op dat vlak brengt de V90 het er beter van af.

AA09-2016p061aPrijs € 42.995,- Bijtelling 25 procent

Met nét geen vijf meter lengte is de S90 een forse auto, die ook iets langer is dan zijn concurrenten. Dat vertaalt zich onder meer in een ruim interieur, ook achterin. De bagageruimte breekt met 500 liter inhoud geen records, maar wat belangrijker is: door de vorm van het kofferdeksel is deze niet optimaal bereikbaar.

Volvo heeft veel werk gemaakt van het interieur, onder meer door het gebruik van écht hout. Dat oogt fraai, chic en daardoor typisch Zweeds. Traditioneel is Volvo sterk in zitcomfort en dat heeft het merk ook nu weer subliem voor elkaar, zowel voor- als achterin. Centraal in het dashboard zit een flink beeldscherm voor de bediening van allerhande functies, maar het kost nogal wat tijd voordat ik daarin een beetje de weg weet; het werkt niet instinctief. Een draai/drukknop had mijn voorkeur gehad.

Er is veel werk gemaakt van het interieur

In de steeds verdere connectiviteit zet Volvo een volgende stap, door de volledige overname van een Spotify-abonnement, mits de bestuurder/eigenaar dat heeft. De Bowers & Wilkins audio-installatie (optie) zorgt met negentien speakers voor geluid in concertgebouwkwaliteit. Het is mooi dat veiligheidssystemen die ik twee jaar geleden nog experimenteel te zien kreeg, nu al realiteit zijn. Dat geldt voor de herkenning van voetgangers in het donker, waarvoor volautomatisch wordt gestopt. Volvo werkt ook hard aan de voortschrijdende autonomie. Wat mist, is nog wat verfijning, bijvoorbeeld in het systeem dat de auto binnen wegmarkeringen houdt. Met de auto op de stand ‘Dynamic’, wat voor een zo sterk op comfort gerichte auto naar mijn idee een onzinnige afstemming is, zijn de automatische stuurbewegingen niet bepaald vloeiend te noemen.

Volvo levert in de S/V90 uitsluitend 2,0 liter viercilinders, benzine en diesel. Ik reed met de topmotorisering (benzine, T6). Die heeft 235 kW/320 pk te bieden en wordt uitsluitend geleverd met vierwielaandrijving. Handgeschakelde transmissie is er alleen nog voor de basisdiesel, de rest heeft standaard een achttraps automaat. Een plug-in hybride versie is op termijn ook beschikbaar.

Conclusie: hoewel de S90 zich bevindt in een voor Volvo nieuwe, hogere klasse, kan hij de confrontatie met de gevestigde concurrentie in die klasse aan en doet hij er in niets voor onder.

Delen