Volvo XC40
Met de XC40 is de lijn SUV’s van Volvo naar beneden afgerond en compleet. Als eerste Volvo ooit werd de auto bovendien bekroond met de titel Auto van het Jaar.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Volvo
De titel Auto van het Jaar is een mooie erkenning voor heel Volvo, al had het merk deze onderscheiding wat mij betreft al veel eerder en vaker verdiend. Persoonlijk vind ik het overigens belangrijker dat de XC40 tot in de kleinste details een échte Volvo is. Opvallend, juist omdat het merk nooit eerder een model in deze klasse aanbood.
Prijs vanaf € 39.975,- Bijtelling 22 procent
De XC40 verschilt in opzet, formaat en uitvoering slechts minimaal van zijn voornaamste concurrenten. Hij oogt wat compacter, maar dat is schijn, want van binnen is hij lekker ruim, met een hoge zitpositie voor vier volwassenen. De bagageruimte (min. 460 liter) is normaal voor deze klasse. Deze Volvo heeft mij aangenaam verrast, met een aantal doordachte details. Zoals, heel simpel, een uitneembaar prullenbakje in de middenconsole met daarin ook een vak waarin een doos tissues past. En aan de klep van het handschoenenkastje een weg te klappen haakje om bijvoorbeeld een tasje aan op te hangen. Een hoedenplank is een lastig en kwetsbaar ding als die los mee moet; in de XC40 past hij simpel ondersteboven onder de vloer van de bagageruimte. Ook fijn: de kolossale deurvakken, waardoor er aan opbergruimte geen gebrek is. Kortom; Volvo laat zien oog te hebben voor hoe moderne gezinnen hun auto gebruiken. Dat schreeuwt om navolging.
Veel zaken in de XC40 komen me bekend voor uit andere Volvo’s. De grote tablet in het midden van het dashboard heeft veel functies en werkt volkomen logisch, met een extra pluim voor het prettige navigatiesysteem. Detail: in het instrumentarium blijken verkeersborden beter en nauwkeuriger te worden gelezen dan ik bij andere merken zie. De adaptieve cruise control is bij Volvo ook prettiger dan bij menig ander merk en houdt onder meer rekening met snelheidsverschil van passerende auto’s. Het is wel vreemd dat dit systeem rechts inhalen toelaat, waar andere merken dat tegenhouden. De afwerking van het interieur is prachtig, met ook in deze Volvo weer uitstekende voorstoelen.
Volvo laat zien oog te hebben voor hoe moderne gezinnen hun auto gebruiken
De enige opmerking ten aanzien van het rijcomfort betreft de afstemming van het onderstel. Vooral bij kleine oneffenheden is hij net ‘te hard’. In een gezinsauto verwacht ik meer zogenaamd ‘afrolcomfort’.
Ik reed in de sterkste dieselversie (D4), met vierwielaandrijving en een echt briljante achttraps automaat. Gezien die specificaties en het ledige gewicht van 1635 kg is het gemiddelde verbruik van 1 op 16 erg netjes, met een compliment voor de zeer nauwkeurige boordcomputer. De XC40 is er nu al in 26 versies, waarbij ik nog minstens enkele (plug-in) hybrideversies verwacht.
Conclusie: de XC40 kan zich als nieuwkomer in deze klasse keihard meten met elk ander merk en overtuigt bovendien met zaken en inzichten die andere merken ontberen. Dit is een zeer goed doordachte SUV met een acceptabel prijsniveau. Volkomen terecht Auto van het Jaar.