Volvo XC90

De nieuwe Volvo XC90 is nu al een succes. Wie nu bestelt krijgt ’m pas in 2016 geleverd. Het sterkste punt? De XC90 is de veiligste auto die op dit moment te koop is.

Tekst: Bart van den Acker

 

 

Volvo claimt dat in de modellen die vanaf 2020 verschijnen, géén verkeersdoden meer zullen vallen – calamiteiten uitgezonderd. Deze XC90 is het eerste nieuwe model van de generatie die daaraan voorafgaat. De stelling ‘veiligste auto van dit moment’, durf ik wel te onderschrijven. Volvo denkt traditioneel héél ver door als het om veiligheid gaat.

09-2015p064aPrijs vanaf € 68.995,- VvAA Lease vanaf € 1089,67 Bijtelling  15-25%

De compleet nieuw ontworpen XC90 wordt uitsluitend geleverd als zevenpersoons. Het is ook de eerste zevenzits MPV waarbij alle zitplaatsen zich buiten de kreukelzones bevinden. De achterste zitplaatsen zijn even veilig als die ervoor, mede door zij-airbags die langs álle zijruiten lopen. Ook uniek en goed gevonden: de voorstoelen zijn zo geconstrueerd dat de kans op rugletsel bij een harde ‘landing’ wordt verkleind.  Sensoren merken direct wanneer de auto de weg verlaat en vergroten uit voorzorg elektrisch de gordelaanspanning.

Als het gaat om actieve veiligheid laat Volvo ook geen kans onbenut. Zo anticipeert de derde generatie Adaptieve Cruise Control al op passerende auto’s. En hij heeft een systeem tegen het onbedoeld van de weg raken.

De XC90 is uiterlijk onmiskenbaar een Volvo. Vooral de hoge grille valt op. Van binnen is-ie lekker ruim. De derde zitrij is, als het voor even moet, zelfs voor een volwassene ‘te doen’. Achter de achterste zitplaatsen blijft vanwege die kreukelzone nog een heel bruikbare bagageruimte over.

De display vergt een flinke studie vooraf

De voorstoelen zitten voortreffelijk en zijn veelzijdig instelbaar; ik ben niet anders gewend van Volvo. Het instrumentarium is heel fraai. Het aantal functies en de indelingsmogelijkheden op de centrale display is bijna eindeloos en vergt een flinke studie vooraf. Feilloos is het niet, de navigatie was bij mij een keer echt ‘de weg kwijt’. Wat me ook tegenvalt, is dat de achterbank niet helemaal vrij is van rammeltjes. De testauto had luchtvering, die vooral met kleine oneffenheden niet echt raad weet.

De XC90 is er met dieselmotor met twee- en vierwielaandrijving, als vierwielaangedreven benzineversie en als plug-in hybride (‘T8’). Ik reed tweewielaangedreven diesel, een 2,0 liter viercilinder, gekoppeld aan de standaard achttraps automaat. Die automaat werkt voortreffelijk, de diesel is op kruissnelheid wel stil, maar bij wisselende belasting mis ik een beetje de smeuïgheid van de oude vijf- of zescilinders. Niettemin reed ik met de bijna 1900 kg zware testauto gemiddeld 1 op 12,5. Dat is best netjes.

Conclusie: met de XC90 zet Volvo nieuwe maatstaven in actieve en passieve veiligheid én in ruimte. Natuurlijk gaat de aandacht sterk uit naar de fiscaal aantrekkelijke T8, maar de benzine- en dieselversies staan hun mannetje eveneens.