Audi A3

Het is knap dat Audi een eigen ‘designtaal’ heeft weten te ontwikkelen. Wie thuis is in vormgeving en moderne Audi’s kent, had kunnen bedenken hoe de nieuwe A3 eruit zou zien. Hoewel voorspelbaar is hij tussen zijn concurrenten toch onuitwisselbaar.

Tekst: Bart van den Acker | Video: Pim Schaaper

http://www.youtube.com/watch?v=iFU672a-BFU

Prijs: vanaf € 25.650,-  VvAA Lease: vanaf  € 514,69  Bijtelling: 20%

Onderhuids heeft de nieuwe Audi A3 de nodige technische overeenkomsten met de binnenkort te verwachten nieuwe Volkswagen Golf. Toch heeft de A3 een geheel eigen identiteit. De uitstraling van het merk geeft de A3 zelfs een ‘premium’-status. Serieuze concurrenten zijn de BMW 1-serie en de Mercedes-Benz A-klasse.

De A3 is er als driedeurs en als vijfdeurs ‘Sportback’. Wie de achterbank regelmatig gebruikt, kan het beste de vijfdeurs nemen, want bij de 3-deurs is de achterbank moeilijk bereikbaar. Eenmaal daar aangeland, is de ruimte wel weer voldoende voor twee volwassenen.

De bagageruimte (365 liter) heeft een gemiddeld volume voor een auto van dit formaat. De vloer is niet alleen in hoog-te verstelbaar, maar hij kan ook onder een hoek omhoog worden gezet, wat handig is bij het inladen van spullen.

De vormgeving van het dashboard is saai, maar wel mooi afgewerkt. Een handigheidje dat ik nog niet eerder zag, zijn de ventilatieopeningen die de luchtstroom gericht in het interieur kunnen blazen, maar ook verdelen, wat vaak veel aangenamer is.

Er zit veel moderne techniek in de A3, hoewel grotendeels als optie. Daartoe behoort ook een systeem dat de auto automatisch binnen de witte strepen op de weg houdt. Dat heb ik vaker gezien, maar bij Audi werkt het niet prettig. Als de auto nog lang niet in de buurt van die strepen komt, lijkt het al alsof er iemand aan mijn stuur begint te trekken.

Zelfs de stand ‘comfort’ doet zijn naam geen eer aan

De testauto is voorzien van de 2,0 liter dieselmotor, een goede bekende in het Volkswagenconcern. Die is ook in zijn nieuwste vorm méér dan voldoende krachtig, maar hij geeft wel steeds een vrij nadrukkelijke dieseldreun. Met volop gebruik van de 6de versnelling, cruise control en stop-starttechniek is het verbruik toch sterk afhankelijk van de wijze van gebruik. In de stad reed ik bijna 1 op 16, op de snelweg ruim 1 op 18. Netjes, maar niet revolutionair.

De meest storende eigenschap van de A3 vond ik de harde afstemming van vering en schokdemping. De testauto had een systeem om dit te variëren, maar zelfs de stand ‘comfort’ vond ik zijn naam geen eer aandoen. Een klinkerweg is een onprettige ervaring, maar ook op de snelweg voelde ik elke rimpeling in het asfalt. Voor een auto van deze klasse vind ik dat niet gepast.

Conclusie: de vorige Audi A3 is negen jaar succesvol geweest, deze nieuwe zal dat wel continueren. Als het imago je past, is de A3 beslist het overwegen waard. Maak wel eerst een serieuze proefrit, al is het maar vanwege die knalharde vering. Waarom zou een mens dat willen?

Delen