BMW i3

De i3 is het allereerste productiemodel met een totaal ander uiterlijk dan we tot nu toe van BMW gewend zijn. In de techniek en in alles wat er bij elektrisch rijden komt kijken, gaat BMW verder dan alle andere merken. 

Tekst: Bart van den Acker

 

Er zijn twee varianten van de i3: de ene is volledig elektrisch (het testmodel), de ander is voorzien van een range extender in de vorm van een motorfietsmotor met een 9 liter tank (€ 39.990,-). De aandrijving van de i3 zit tussen de achterwielen onder de bodem van de bagageruimte. De accu bevindt zich in de vloer van de auto; alles wat nodig is om de auto te laten rijden, bevindt zich in een plat aluminium frame, wat zorgt voor een heel laag zwaartepunt.

01-2014p067

De carrosserie bestaat uit koolstofvezelversterkte kunststof en het plaatwerk aan de buitenkant is van door-en-door gekleurd kunststof. Dat heeft niet alleen een relatief laag gewicht tot gevolg (1170 kg rijklaar), het betekent ook dat de i3 helemaal kan worden gerecycled. BMW claimt zelfs een oplossing voor de batterijen te hebben. Ook het interieur is van gerecycled materiaal.

De i3 is op de eerste plaats een stadsauto. Hij is precies 4 meter lang en enorm wendbaar. Daarbij is ook het uitzicht rondom heel goed, onder meer door de extra ruitjes in de achterste dakstijlen. Vier volwassenen kunnen er prima in zitten. Lastig is wel dat de achterportieren alleen (achterwaarts) zijn te openen als de voorportieren open zijn, maar daar staat tegenover dat het instappen achterin wel makkelijk gaat.

De i3 verloochent zijn afkomst niet: hij rijdt als een echte BMW, lekker dus. Hij stuurt licht en precies en de 125 kW-sterke elektromotor accelereert lekker vlot, zowel uit stilstand als op de snelweg. De dosering van het rechter-pedaal vraagt wel wat gewenning. Loslaten betekent sterk afremmen (de remlichten gaan zelfs branden!) en de batterij opladen. Ben je daaraan gewend, dan gebruik je het rempedaal nog nauwelijks.

De i3 is op de eerste plaats een stadsauto

De iets hogere zit is niet zo ‘des-BMW’s’. De afstemming van het onderstel zou – gezien het feit dat dit toch vooral een stadsauto is – best comforta-beler mogen. Fijn is dat de i3 past op elk type oplaadpunt, dus ook op een normaal stopcontact. De laadtijd is afhankelijk van de stroomsterkte. Aan huis is 8 uur (nachtstroom!) voldoende. Daarmee kun je weer ruim 100 km vooruit, hoewel de actieradius natuurlijk wel afhankelijk is van de rijomstandigheden; rijden op de snelweg ‘vreet’ stroom.

Bezitters van de i3 kunnen dankzij een speciale app met hun smartphone op afstand allerhande gegevens over de auto bekijken en alvast de verwarming inschakelen. BMW levert een oplaadpunt bij de auto; binnenkort volgt zelfs de mogelijkheid om een complete carport af te nemen, met een dak van zonnepanelen.

Conclusie: BMW geeft met de i3 een visie op de auto van de toekomst. Daarnaast is de i3 ook gewoon een fijne stadsauto.

Één Reactie Reageer zelf

  1. gerhardgoedhart
    Geplaatst op 12 januari 2014 om 12:04 | Permalink

    Na 40 jaar BMW zescilinder gereden te hebben de benzinemoter vaarwel gezegd, ruim twee jaar geleden gereserveerd en dus nu het eerste particuliere productimodel in Nederland op de stoep…waanzinnig tevreden laad hem op met de 42 solarpanels op mijn dak en discussie over accijnzen btw en bpm behoren dus tot het verleden, nu maar hopen dat Fastnet in Nederland snel wordt ingevoerd! Enige minpunt is dat BMW anwb laadpas adviseert en die doet het alleen in Nederland,dat is in de Euregio zuid limburg erg onhandig ..dus over naar love to load van New Motion.