BMW X5

De X5 was een van de eerste grote SUV’s. De nieuwe generatie heeft veel meer concurrentie.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: BMW

 

Vergeleken met zijn bepaald al niet compacte voorganger is deze X5 in elke dimensie flink gegroeid, waardoor de Nederlandse parkeervakken heel krap lijken. BMW biedt weliswaar verschillende parkeerassistentiesystemen, maar dan nog. Wel is het model een indrukwekkende verschijning, met enkele mooie lijnen.

Prijs vanaf €93.295,- Bijtelling 22 procent

De X5 verdient een compliment voor zijn prachtige rijcomfort en de rust in het interieur. Ondanks het feit dat de testauto staat op kolossale, 22-inch grote wielen en extreem lage banden verwerkt de X5 elke hobbel probleemloos. Het spreekt voor zich dat er geen gebrek is aan ruimte in die enorme koets. De bagageruimte meet minimaal 645 liter, te bereiken via een elektrisch bediende, tweedelige achterklep. Grote mensen kunnen royaal achter elkaar zitten, voorin op zeer veelzijdig verstelbare stoelen, achterin op een heel comfortabele bank.

De afwerking van het interieur is subliem, het aantal functies en individuele instellingen is zeer groot. De twee beeldschermen zijn fraai en duidelijk, de navigatie is eenvoudig te bedienen, maar het systeem maakt soms rare fouten in de routebegeleiding. Het blijft ook vreemd dat je elke keer nadat je de auto hebt gestart de favoriete rijmodus opnieuw moet instellen.

Kom maar op met die hybride

Er is nog een minpunt. Zo lijkt het wat overdreven dat er liefst vier manieren zijn om de radio harder of zachter te zetten. De mogelijkheid om dit door middel van gebaren te doen is flauwekul, temeer omdat je zo’n gebaar misschien wel onbedoeld maakt. De ‘Driving Assist Mode’ (autonoom level 2) is daarentegen wel fijn, met adaptieve cruise control tot en met stilstand: héérlijk in de file. De rijstrookassistentie begrijpt flauwe snelwegbochten helaas niet. Vooral voor passagiers is het niet fijn dat de auto daarin steeds lichtjes slingert.

Bij de introductie is deze X5 er met slechts drie motoren, dat worden er wel een stuk of acht. BMW, kom op met die (plug-in) hybrides, die zijn juist in zo’n auto heel zinvol! Ik reed de minst sterke 3,0 liter diesel (195 kW/265 pk) en kwam niets tekort in vermogen of trekkracht. Dit is een heerlijk smeuïge, zijdezacht lopende motor, standaard gekoppeld aan een al even briljante achttraps automaat. Uiteraard voldoet die motor aan de strengste uitlaatgasnormen en daarbij is hij naar verhouding opmerkelijk zuinig, zeker als ik het ledig gewicht van 2185 kilo in het achterhoofd houd. Met één liter diesel kon gemiddeld 12,3 kilometer afgelegd worden, onder heel wisselende omstandigheden.

Conclusie: de X5 is een indrukwekkende verschijning, met fraaie techniek en een hoogwaardig comfort, maar perfect is hij zeker niet. De concurrentie is niet misselijk, smaak en merkvoorkeur spelen een rol. Dat wordt dus wikken en wegen.